#سوال_534_ وظیفه کسی که در #سفر نمازش را چهار رکعت خوانده است چیست؟
✅پاسخ:برای مسافری که نمازش را کامل بخواند، سه حالت متصور است:
1⃣وظیفه او در صورتی که از روی #فراموشی کامل بخواند :
1⃣عَنْ أَبِي بصِير عَن أَبِي عَبْداللَّه قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَنْسَى فَيُصَلِّي فِي السَّفَرِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ قَال إِنْ ذَكَرَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ فَلْيُعِدْ وَ إِنْ لَمْ يَذْكُرْ حَتَّى يَمْضِيَ ذَلِكَ الْيَوْمُ فَلَا إِعَادَةَ عَلَيْه
📚الفقيه ج۱ص۴۳۸
ابو بصير گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که #فراموش می کند و در #سفر نمازش را چهار رکعت می خواند، سؤال کردم؛ امام فرمود: اگر در همان روز به یاد آورد، باید آن را #اعاده کند و اگر به یاد نیاورد تا اینکه آن روز گذشت، اعاده کردن بر عهده او نیست!
2⃣عَن الْعِيص بْن الْقَاسِم قَالَ: سَأَلْتُ أَبا عَبْداللَّهِ عَنْ رَجُلٍ صَلَّى و هُوَ مُسَافِرٌ فَأَتَمَّ الصَّلَاةَ قَالَ إِنْ كَانَ فِي وَقْتٍ فَلْيُعِدْ وَ إِنْ كَانَ الْوَقْتُ قَدْ مَضَى فَلَا
📚الكافي ج۳ ص۴۳۵
عیص بن قاسم گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد شخص #مسافر که نماز خود را #کامل خوانده است، سؤال کردم؛ امام فرمود: اگر هنوز در #وقت_نماز است باید #اعاده کند و اگر وقت گذشته است، خیر
2⃣ وظیفه در صورت کامل خواندن مسافر از روی #جهالت یا شکسته خواندن شخصی که در شهری نیت ده روز اقامت دارد از روی #جهالت:
3⃣مَنْصور بْن حَازِم عَن أَبِي عَبْداللَّه قال سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِذَا أَتَيْتَ بَلْدَةً فَأَزْمَعْتَ الْمُقَامَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ فَأَتِمَّ الصَّلَاة فَإِنْ تَرَكَهُ رَجُلٌ جَاهِلًا فَلَيْسَ عَلَيْهِ إِعَادَةٌ
📚التهذيب ج۳ص۲۲۱
منصور بن حازم گوید : شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود : اگر به شهری وارد شدی و تصمیم داشتی که ده روز در آنجا بمانی، پس نماز را #کامل بخوان، پس اگر شخصی از روی #جهالت و ندانستن، (کامل خواندن نماز) را ترک کند، بر عهده او نیست که نماز را إعاده کند!
4⃣عَن زُرَارَة و مُحَمَّدبْن مُسْلِمٍ قَالا قُلْنَا لِأَبِي جَعْفَر رَجُلٌ صَلَّى فِي السَّفَرِ أَرْبَعاً أَيُعِيدُ أَمْ لَا قَالَ إِنْ كَانَ قُرِئَتْ عَلَيْهِ آيَةُ التَّقْصِيرِ وَ فُسِّرَتْ لَهُ فَصَلَّى أَرْبَعاً أَعَادَ و إِنْ لَمْ يَكُنْ قُرِئَتْ عَلَيْهِ وَ لَمْ يَعْلَمْهَا فَلَا إِعَادَةَ عَلَيْه
📚الفقيه ج۱ص۴۳۵
زرارة و محمدبن مسلم گویند : به امام باقر علیه السلام گفتیم : شخصی در #سفر نمازش را چهار رکعت می خواند، آیا آن را #إعاده کند یا خیر؟ فرمود : اگر آیه تقصیر (نماز) برای او قرائت شده است و تفسیر آن هم برایش بیان شده است و با این حال نمازش را چهار رکعت بخواند، #اعاده می کند و اگر آیه شکسته بودن نماز در سفر برایش قرائت نشده است و نسبت به آن علم و آگاهی ندارد، اعاده کردن بر عهده او نیست!
3⃣ وظیفه مسافری که #عمدا نمازش را کامل بخواند علاوه بر قسمت اول حدیث4⃣ :
5⃣ عن جَعْفَربْنِ مُحَمَّد فِي حَدِيثِ شَرَائِع الدِّين قَال: وَ التَّقْصِيرُ فِي ثَمَانِيَةِ فَرَاسِخَ وَ هُوَ بَرِيدَانِ وَ إِذَا قَصَّرْتَ أَفْطَرْتَ وَ مَنْ لَمْ يُقَصِّرْ فِي السَّفَرِ لَمْ تُجْزِ صَلَاتُهُ لِأَنَّهُ قَدْ زَادَ فِي فَرْضِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
📚الخصال ص۶۰۴ح۹
امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمودند : تقصیر و شکسته بودن نماز در هشت فرسخ است که آن دو برید است و هنگامی که نماز را شکسته بخوانی، روزه را نیز افطار می کنی و کسی که در #سفر نمازش را شکسته نخواند، نماز او کفایت نمی کند زیرا در فریضه الهی دو رکعت اضافه نموده است.
6⃣الْحَلَبِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّه صَلَّيْتُ الظُّهْرَ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ أَنَا فِي سَفَرٍ قَالَ أَعِدْ
📚التهذيب ج۲ص ۱۴
حلبی گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : من نماز ظهر را در حالی که مسافر بودم، چهار رکعت خواندم! امام فرمودند : نماز را #اعاده کن!
✅ اما حکم مسافری که وظیفه اش افطار روزه است ولی در #سفر روزه بگیرد:
7⃣الْحَلَبِيّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْداللَّه رَجُلٌ صَامَ فِي السَّفَرِ فَقَالَ إِنْ كَانَ بَلَغَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ نَهَى عَنْ ذَلِكَ فَعَلَيْهِ الْقَضَاءُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ بَلَغَهُ فَلَا شَيْ ءَ عَلَيْه
📚 التهذيب ج۴ص۲۲۱
حلبی گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم :شخصی در سفر روزه می گیرد! (حکمش چیست)؟ فرمود :اگر به او رسیده است که رسول الله صلی الله علیه و آله از این کار نهی کرده است بر اوست که روزه خود را #قضا کند و اگر به او نرسیده است (و نمی داند) چیزی بر عهده او نیست!
7⃣ امام صادق علیه السلام فرمود : وقتی که شخص در ماه رمضان مسافرت کرد، افطار می کند و اگر از روی #جهالت روزه گرفت، آن را قضا نمی کند.
📚 الكافي ج۴ص۱۲۸
نظرات (0)