Loading...

#سوال_528_ #گوشت قربانی #عید_قربان در چه راه‌هایی باید مصرف شود؟


✅پاسخ: #محل_مصرف_گوشت_قربانی در روایات زیر آمده است:

1⃣معاوية بن عَمَّار عَن أَبِي عبداللَّه قال: إِذَا ذَبَحْتَ أَوْ نَحَرْتَ فَكُلْ وَ أَطْعِمْ كَمَا قَالَ اللَّهُ فَكُلُوا مِنْها و أَطْعِمُوا الْقانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ فَقَالَ الْقَانِعُ الَّذي يَقْنَعُ بِمَا أَعْطَيْتَهُ و الْمُعْتَرُّ الَّذِي يَعْتَرِيكَ وَ السَّائِلُ الَّذِي يَسْأَلُكَ فِي يَدَيْهِ و الْبَائِسُ الْفَقِير

📚 التهذيب ج۵ص۲۲۳

امام صادق علیه السلام فرمود :هنگامی که (قربانی) را ذبح کردی یا نحر کردی، پس بخور و به دیگران بخوران همانطور که خداوند فرموده است : «پس از آن بخورید و شخص #قانع و #معتر را إطعام نمائید» (سوره حج آیه ۳۶)
سپس فرمود : «قانع» کسی است که به آنچه به او می دهی قانع باشد و «مُعْتَرّ» کسی است که در معرض تو قرار می گیرد و «سائل» کسی است که در دستانش از تو درخواست می کند و «بائس» #فقير است.

2⃣سَيْف التَّمَّار قَالَ: قَالَ أَبُوعَبْداللَّه إِنَّ سَعدَ بْنَ عَبْدِ الْمَلِك قَدِمَ حَاجّاً فَلَقِيَ أَبِي- فَقَالَ إِنِّي سُقْتُ هَدْياً فَكَيْفَ أَصْنَعُ فَقَالَ لَهُ أَبِي أَطْعِمْ أَهْلَكَ ثُلُثاً وَ أَطْعِمِ الْقَانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ ثُلُثاً وَ أَطْعِمِ الْمَسَاكِينَ ثُلُثاً فَقُلْتُ الْمَسَاكِينُ هُمُ السُّؤَّالُ فَقَالَ نَعَمْ وَ قَالَ الْقَانِعُ الَّذِي يَقْنَعُ بِمَا أَرْسَلْتَ إِلَيْهِ مِنَ الْبَضْعَةِ فَمَا فَوْقَهَا وَ الْمُعْتَرُّ يَنْبَغِي لَهُ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ هُوَ أَغْنَى مِنَ الْقَانِعِ يَعْتَرِيكَ فَلَا يَسْأَلُكَ

📚التهذيب ج۵ص۲۲۳

امام صادق علیه السلام فرمود :سعد بن عبدالملک به حج آمد و پدرم را ملاقات کرد و گفت : من یک قربانی رانده ام، چگونه انجام دهم؟ پدرم به او فرمود :یک سوم آن را به #أهل_خود بخوران و یک سوم آن را به #قانع و #معتر اطعام کن و یک سوم آن را به #مساکین بخوران.
گفتم :آیا مساکین همان درخواست کنندگان (گداها) هستند؟ فرمود :بله
و فرمود :قانع آن کسی است که به آنچه برای او از یک تکه به بالا می فرستی قانع است و معترّ بیش از آن برای او سزاوار است، او از قانع غنی تر است، بر تو عارض می شود ولی از تو درخواست نمی کند.


3⃣ عَنْ ابي جميله قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه عَنْ لحم الْأَضَاحِيِّ فَقَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ ابنه محمد يَتَصَدَّقَانِ بِثُلُثٍ عَلَى جِيرَانِهِمْا وَ بِثُلُثٍ عَلَى الْمَسَاكِينِ وَ ثُلُثٍ يُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ الْبَيْتِ

📚علل الشرائع ص۴۳۸

ابي جميله گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد #گوشت_قربانی سؤال کردم؛ امام فرمود: امام سجاد علیه السلام و فرزندش امام باقر علیه السلام، یک سوم را به #همسایگان #صدقه می دادند و یک سوم را به #مساکین (صدقه) می دادند و یک سوم را برای #خانواده نگه می داشتند.

4⃣خَطَبَ عَلِيٌّ فِي الْأَضْحَى فَقَالَ وَ ذَكَرَ خُطْبَةً مِنْهَا وَ إِذَا ضَحَّيْتُمْ فَكُلُوا وَ أَطْعِمُوا وَ أَهْدُوا وَ احْمَدُوا اللَّهَ عَلَى مَا رَزَقَكُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ.

📚 الفقيه ج۱ص۵۲۱

علي علیه السلام در عيد قربان خطبه خواندند و از جمله فرمودند : وقتی #قربانی کردید از آن بخورید و بخورانید و #هدیه دهید و خدا را بر آنچه از (گوشت) حیوانات(حلال گوشت) به شما روزی کرد حمد نمائید.

5⃣عن شُعَيْب الْعَقَرْقُوفِي قال: قُلْتُ لِأَبِي عَبْداللَّه سُقْتُ فِي الْعُمْرَةِ بَدَنَةً فَأَيْنَ أَنْحَرُهَا قَالَ بِمَكَّة قُلْتُ أَيَّ شَيْ ءٍ أُعْطِي مِنْهَا قَالَ كُلْ ثُلُثاً وَ أَهْدِ ثُلُثاً و تَصَدَّقْ بِثُلُثٍ

📚الكافي ج۴ص۴۸۸

شعيب گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم : من در عمره یک (شتر) قربانی رانده ام، پس کجا آن را نحر کنم؟ فرمود :در مکه، گفتم :چه مقدار از آن به خودم داده شده است؟ فرمود : یک سوم آن را بخور و یک سوم آن را #هدیه بده و یک سوم را #صدقه بده.

6⃣السكوني عَن أَبِي عَبْداللَّه فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِير قَالَ هُوَ الزَّمِنُ الَّذِي لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَخْرُجَ لِزَمَانَتِهِ

📚 الكافي ج۴ص۴۶

امام صادق علیه السلام در مورد گفتار خداوند «و به بینوای فقیر بخورانید»(سوره حج آیه۲۸) ، فرمود : آن شخص زمین گیری است که به خاطر زمین گیری نمی تواند بیرون بیاید.

7⃣إِسماعيل بن أَبِي زِيَاد عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّه... إِنَّمَا جُعِلَ الْأَضْحَى لِيُشْبَعَ مَسَاكِينُكُمْ مِنَ اللَّحْم فَأَطْعِمُوهُمْ

📚ثواب الأعمال ص۸۴

رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : همانا #عید_قربان گذاشته شده است تا #مساکین شما از گوشت سیر شوند، پس به آنها بخورانید!

✅ و نیز به لینک زیر رجوع فرمایید:


https://t.me/porseshvapasokhe/76


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹