Loading...

#سوال_504_ من در يكي از كشورهاي غربي زندگي ميكنم و اينجا داخل خودروها و بسياري از صندلي ها در دانشگاه، چرم هستند. برخي چرم طبيعي، برخي هم چرمي هست كه مخلوطي از پوست حيوان و مواد شيميايي هست.

آیا اینها نجس محسوب می شوند؟
آیا تبدیل شدن آنها به چرم باعث استحاله و تطهیر آنها نیست؟
آیا تماس لباس و بدن با این چرمها، با وجود خیس بودن موجب نجس شدن می شود یا تماس به صورت خشک نیز موجب نجس شدن است؟

✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ جِلْدِ الْمَيْتَةِ يُلْبَسُ فِي الصَّلَاةِ إِذَا دُبِغَ قَالَ لَا وَ إِنْ دُبِغَ سَبْعِينَ مَرَّةً.

📚التهذيب ج۲ص۲۰۳

محمد بن مسلم گوید :از امام صادق علیه السلام سؤال کردم آیا پوست #ميته اگر #دباغی شود در نماز پوشیده می شود؟ فرمود :خیر، اگر چه هفتاد بار دباغی شود!


2⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ أَنَّهُ قَالَ: لَا بَأْسَ بِالصَّلَاةِ فِي الْفِرَاءِ [القز ] الْيَمَانِيِّ وَ فِيمَا صُنِعَ فِي أَرْضِ الْإِسْلَامِ- قُلْتُ فَإِنْ كَانَ فِيهَا غَيْرُ أَهْلِ الْإِسْلَامِ- قَالَ إِذَا كَانَ الْغَالِبُ عَلَيْهَا الْمُسْلِمِينَ فَلَا بَأْسَ.

📚التهذيب ج۲ص ۳۶۸

اسحاق بن عمار از امام کاظم علیه السلام روایت نموده است که فرمود : نماز خواندن در پوستین های (مو دار چرمی) یمنی و آنچه در سرزمین مسلمین درست می شود، اشکالی ندارد. گفتم: اگر غیر مسلمان هم در بین آنها باشد چطور؟ فرمود :در صورتی که اغلب مسلمان ها باشند اشکالی ندارد.

3⃣إِسْمَاعِيلَ بْنِ عِيسَى قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَنِ الْجُلُودِ الْفِرَاءِ يَشْتَرِيهَا الرَّجُلُ فِي سُوقٍ مِنَ أَسْوَاقِ الْجَبَلِ أَ يَسْأَلُ عَنْ ذَكَاتِهِ إِذَا كَانَ الْبَائِعُ مُسْلِماً غَيْرَ عَارِفٍ- قَالَ عَلَيْكُمْ أَنْتُمْ أَنْ تَسْأَلُوا عَنْهُ إِذَا رَأَيْتُمُ الْمُشْرِكِينَ يَبِيعُونَ ذَلِكَ وَ إِذَا رَأَيْتُمْ يُصَلُّونَ فِيهِ فَلَا تَسْأَلُوا عَنْهُ.

📚 التهذيب ج۲ص۳۷۱

اسماعیل بن عیسی گوید :از امام کاظم علیه السلام در مورد پوستین (مو دار چرمی) که شخص از بازاری از بازار جبل می خرد، سؤال کردم که آیا اگر فروشنده آن مسلمان غیر عارف بود در مورد ذبح آن سؤال کند یا خیر؟ امام فرمودند :در صورتی که مشرکین آنها را می فروشند، بر شماست که در مورد آن سؤال و تحقیق کنید اما اگر (فروشندگان) آن در آن نماز می خوانند، در مورد آن سؤال نکنید.

4⃣عَنْ قَاسِمٍ الصَّيْقَلِ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى الرِّضَا أَنِّي أَعْمَلُ أَغْمَادَ السُّيُوفِ مِنْ جُلُودِ الْحُمُرِ الْمَيْتَةِ فَتُصِيبُ ثِيَابِي فَأُصَلِّي فِيهَا فَكَتَبَ إِلَيَّ اتَّخِذْ ثَوْباً لِصَلَاتِكَ

📚الكافي ج۳ص۴۰۷

قاسم صیقل گوید :به امام رضا علیه السلام نوشتم :من از پوست الاغ مرده غلاف شمشیر درست می کنم و به لباسهایم اصابت می کند، آیا در آن نماز بخوانم؟ امام در جواب نوشتند : لباسی برای نماز خودت برگیر!

✅ از روایات شیعه که چند مورد آن ذکر شد، مسلم است که ميته و مردار، چه حیوان حرام گوشت باشد و چه حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی نشده باشد، نجس می باشد و با دباغی کردن پوست آن، یعنی تبدیل آن به چرم، طهارت حاصل نمی شود و چرم ساخته شده در بازار مسلمین یا مکانی که اغلب آنها مسلمان هستند، نیاز به پرسش و تحقیق ندارد ولی چرم موجود در مناطق غیر مسلمانها مورد اعتماد نیست و مردار محسوب می شود مگر اینکه به عینه علم حاصل شود که آن مورد ميته نیست.

✅در مورد انتقال نجاست، وجود رطوبت سرایت دهنده شرط است که این مطلب در مورد نجاسات مختلف وارد شده است. از جمله :

5⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَی قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَقَعُ ثَوْبُهُ عَلَى حِمَارٍ مَيِّتٍ هَلْ تَصْلُحُ لَهُ الصَّلَاةُ فِيهِ قَبْلَ أَنْ يَغْسِلَهُ قَالَ لَيْسَ عَلَيْهِ غَسْلُهُ وَ لْيُصَلِّ فِيهِ وَ لَا بَأْسَ.

📚 التهذيب ج۱ص۲۷۶

علي بن جعفر گوید :از امام کاظم علیه السلام در مورد شخصی که لباسش بر الاغ مرده ای می افتد، سؤال کردم که آیا صلاح است که قبل از اینکه آن را بشوید در آن نماز بخواند؟ فرمود :در آن نماز بخواند و اشکالی ندارد.

6⃣عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي الرَّجُلِ يَطَأُ فِي الْعَذِرَةِ أَوِ الْبَوْلِ أَ يُعِيدُ الْوُضُوءَ قَالَ لَا وَ لَكِنْ يَغْسِلُ مَا أَصَابَهُ.

قَالَ الْكُلَيْنِيُّ وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى إِذَا كَانَ جَافّاً فَلَا تَغْسِلْهُ.

📚الكافي ج۳ ص۳۹

حلبی از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که در غائط یا بول پا می گذارد، سؤال کرد که آیا وضویش را إعاده کند؟ فرمود :خیر، ولی آنچه (از بول و غائط) به او رسیده است را می شوید.
کلینی گوید :در روایت دیگری آمده است که اگر #خشک باشد، آن را نمی شوید.


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹