Loading...

#سوال_489_ #خوردن_از_راه_دین یعنی چه و موارد آن چیست؟

#اجرت_گرفتن_برای_اذان_و_نماز چه حکمی دارد؟

✅پاسخ: خوردن از راه دین، این است که شخص عمل دینی انجام دهد ولی در انجام آن به دنبال دنیا و کسب دنیا باشد و مذمت های مختلف و مصادیق مختلفی دارد که به برخی از آنها در طی چند پست توجه فرمایید :

1⃣عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّه إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ وَيْلٌ لِلَّذِينَ يَخْتِلُونَ الدُّنْيَا بِالدِّينِ وَ وَيْلٌ لِلَّذِينَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ وَ وَيْلٌ لِلَّذِينَ يَسِيرُ الْمُؤْمِنُ فِيهِمْ بِالتَّقِيَّةِ أَ بِي يَغْتَرُّونَ أَمْ عَلَيَّ يَجْتَرِءُونَ فَبِي حَلَفْتُ لَأُتِيحَنَّ لَهُمْ فِتْنَةً تَتْرُكُ الْحَلِيمَ مِنْهُمْ حَيْرَانَ.

📚 الكافي ج۲ص ۲۹۹

یونس بن ظبیان گوید : شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود : رسول الله (صلّی الله علیه و آله) فرمود که
الله عزّوجلّ می فرماید:
وای بر کسانی که
(یا ویل برای کسانی است که)
با #دین و عمل آخرتی، #دنیا را طلب می کنند (کار آخرتی و دینی انجام می دهند ولی با انجام آن، در طلب دنیا هستند)
و وای بر کسانی است که مردمانی که امر به عدالت می کنند را می کشند و ویل برای کسانی که شخص مؤمن در بین آنها با #تقیه رفت و آمد می کند!
آیا بر من مغرور شده اند؟!
یا بر من جرأت پیدا کرده اند؟!
پس به خودم قسم می خورم که
قطعا برای ایشان فتنه ای را مهیا می کنم که شخص حلیم و بردبار را در آن حیران و سرگردان رها می کند!


2⃣عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ كِتَاباً مِنْ كُتُبِهِ عَلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ وَ فِيهِ أَنَّهُ سَيَكُونُ خَلْقٌ مِنْ خَلْقِي يَلْحَسُونَ الدُّنْيَا بِالدِّينِ يَلْبَسُونَ مُسُوكَ الضَّأْنِ عَلَى قُلُوبٍ كَقُلُوبِ الذِّئَابِ أَشَدَّ مَرَارَةً مِنَ الصَّبِرِ وَ أَلْسِنَتُهُمْ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ وَ أَعْمَالُهُمُ الْبَاطِنَةُ أَنْتَنُ مِنَ الْجِيَفِ أَ فَبِي يَغْتَرُّونَ أَمْ إِيَّايَ يُخَادِعُونَ أَمْ عَلَيَّ يَجْتَرُونَ [یَتَجَبَرون] فَبِعِزَّتِي حَلَفْتُ لَأُتِيحَنَّ لَهُمْ فِتْنَةً تَطَأُ فِي خِطَامِهَا حَتَّى تَبْلُغَ أَطْرَافَ الْأَرْضِ تَتْرُكُ الْحَلِيمَ [الحکیم] مِنْهُمْ حَيْرَانَ.

📚 قرب الإسناد ص۱۵

امام جعفر بن محمد علیهما السلام به نقل از پدرشان فرمود:
الله تبارک و تعالی، کتابی از کُتُبش را بر پیامبری از پیامبرانش نازل فرمود و
در آن چنین بود: که به زودی خلقی از خلقم خواهند آمد که به وسیله دین، به دنبال لیسیدن دنیا هستند!
پوستین های میش را بر قلب هایی مثل قلبهای گرگ ها، (که) از صبر زرد تلختر است، می پوشند و زبان هایشان از عسل شیرین تر است!
و اعمال پنهانی آنها از مردار، گندیده تر است!
آیا فریب (بردباری) مرا می خورند؟!
یا به من خدعه و نیرنگ می زنند؟!
یا بر من جرأت پیدا کرده اند؟!
به عزّتم قسم خورده ام فتنه ای را برایشان مهیا کنم که در افسار خود گام بنهد (افسارش رها باشد) تا اینکه به جوانب و اطراف زمین برسد و افراد بردبار و حلیم،(یا حکیم) را سرگردان و حیران رها کند!

✅آری، کسانی که اعمال دینی انجام می دهند ولی هدف و قصد آنها کسب دنیا و مال دنیاست، اینچنین مورد مذمت قرار گرفته اند!
خواندن نماز يوميه و غسل دادن ميت و کفن کردن و دفن کردن ميت و مدح و مرثیه اهل بیت علیهم السلام و اذان گفتن و مانند آن، اعمالی دینی و آخرتی هستند که اگر #هدف و #قصد انجام دهنده آن، طلب دنیا و گرفتن اجرت باشد، در روایات فوق مورد مذمت شدید واقع شده است!



اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَجَ وَ العافیَةَ وَ النَّصرَ



3⃣ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ رَفَعَهُ إِلَى أَبي عَبْدِ اللَّه قَالَ: طَلَبَةُ الْعِلْمِ ثَلَاثَةٌ فَاعْرِفْهُمْ بِأَعْيَانِهِمْ وَ صِفَاتِهِمْ صِنْفٌ يَطْلُبُهُ لِلْجَهْلِ وَ الْمِرَاءِ وَ صِنْفٌ يَطْلُبُهُ لِلِاسْتِطَالَةِ وَ الْخَتْلِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ صَاحِبُ الِاسْتِطَالَةِ وَ الْخَتْلِ ذُو خِبٍّ وَ مَلَقٍ يَسْتَطِيلُ عَلَى مِثْلِهِ مِنْ أَشْبَاهِهِ وَ يَتَوَاضَعُ لِلْأَغْنِيَاءِ مِنْ دُونِهِ فَهُوَ لِحُلْوَانِهِمْ هَاضِمٌ وَ لِدِينِهِ حَاطِمٌ فَأَعْمَى اللَّهُ عَلَى هَذَا خَبَرَهُ وَ قَطَعَ مِنْ آثَارِ الْعُلَمَاءِ أَثَرَهُ الْخَبَرَ

📚أصول الكافي ج ۱ ص ۳۹ ح ۵.

امام صادق علیه السلام فرمود :
#طالبان_علم سه دسته اند، آنها را به صفاتشان و أعیانشان بشناس.
گروهی آن (علم) را برای جهالت و جدال طلب می کنند
و گروهی برای برتری جویی (و تکبّر) و نیرنگ زدن
...

تا اینکه فرمود:
و کسی که به دنبال برتری و سرکشی و فریب دادن است، نیرنگ باز است و چاپلوسی می کند. بر مثل و مانند خودش سرکشی و ستم می کند
و در برابر غیرش از ثروتمندان، تواضع می کند!
او شیرینی و بخشش و إنعام آنها را هضم می کند (می خورد) و دین خویش را (با این کار) در هم می شکند و خُرد می کند!
خداوند خبر چنین کسی را کور و پوشیده می کند ! و اثرش را از آثار علماء محو و قطع می کند! 👉
....

#علت_ماندگاری_آثار_علمای_صالح



4⃣الآمِدِيُّ فِي الْغُرَرِ، عَنْ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ أَنَّهُ قَالَ: صُنْ دِينَكَ بِدُنْيَاكَ (تَرْبَحْهُمَا) وَ لَا تَصُنْ دُنْيَاكَ بِدِينِكَ فَتَخْسَرَهُمَا

📚 الغرر ج ۱ ص ۴۵۷ ح ۵۱

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود :
دینت را به وسیله دنیایت، صیانت و نگهداری کن (که در نتیجه هر دو را سود کنی )
و دنیایت را به وسیله دینت، صیانت و نگهداری نکن که در نتیجه هر دو را زیان می کنی!



5⃣قَالَ عَلِيٌّ علیه السلام : صُنِ الدِّيْنَ بِالدُّنْيَا يُنْجِكَ وَ لَا تَصُنِ الدُّنْيَا بِالدِّيْنِ فَتُرْدِيَكَ

📚الغرر ج ۱ ص ۴۵۷ ح ۵۳

امام علی علیه‌السلام فرمود:
دین را با دنیا نگهداری و صیانت کن
تا تو را نجات دهد!
و دنیا را با دین نگهداری و صیانت نکن که تو را هلاک و نابود می کند!



اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَجَ وَ العافیَةَ وَ النَّصرَ




6⃣عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه يَقُولُ مَنِ اسْتَأْكَلَ بِعِلْمِهِ افْتَقَرَ قُلْتُ إِنَّ فِي شِيعَتِكَ و مَوالیک قَوْماً يَتَحَمَّلُونَ عُلُومَكُمْ وَ يَبُثُّونَهَا فِي شِيعَتِكُمْ- فَلَا يَعْدَمُونَ عَلَی ذلک مِنْهُمُ الْبِرَّ وَ الصِّلَةَ وَ الْإِكْرَامَ فَقَالَ لَيْسَ أُولَئِكَ بِمُسْتَأْكِلِينَ إِنَّمَا ذَاكَ [المستأكل بعلمه] الَّذِي يُفْتِي بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى مِنَ اللَّهِ لِيُبْطِلَ بِهِ الْحُقُوقَ طَمَعاً فِي حُطَامِ الدُّنْيَا.

📚 معاني الأخبار ص ۱۸۱

حمزة بن حمران گوید : شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود:
هر کس با عِلمش، بخورد، فقیر می شود!
عرض کردم در شیعیان و مُوالیان شما
گروهی هستند که علوم شما را حمل می کنند و آن را در بین شیعیان شما پخش می کنند، پس به خاطر این کار از نیکی و صله و احسان بی نصیب نمی مانند!
فرمود: آن ها مُستأکِل (دنبال خوردن از راه علم و دین) نیستند!
قطعا آن کسی (که با علمش می خورد) کسی است که به خاطر طمع در ریزه های دنیا، بدون علم و هدایتی از جانب الله، فتوا می دهد تا حقوق را از بین ببرد و ضایع کند !!!


7⃣عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ سَيَابَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: لَا يُصَلَّى خَلْفَ مَنْ يَبْتَغِي عَلَى الْأَذَانِ وَ الصَّلَاةِ الْأَجْرَ وَ لَا تُقْبَلُ شَهَادَتُهُ.

📚الكافي ج۷ص ۳۹۶

امام باقر علیه السلام فرمود :
پشت سر کسی که برای #اذان و #نماز به دنبال و طالب اجرت باشد، نماز خوانده نمی شود! و #شهادت_دادن او نیز پذیرفته نمی شود!


8⃣عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ أَنَّهُ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ اللَّهِ إِنِّي أُحِبُّكَ لِلَّهِ فَقَالَ لَهُ لَكِنِّي أُبْغِضُكَ لِلَّهِ قَالَ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّكَ تَبْغِي فِي الْأَذَانِ وَ تَأْخُذُ عَلَى تَعْلِيمِ الْقُرْآنِ أَجْراً وَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ يَقُولُ مَنْ أَخَذَ عَلَى تَعْلِيمِ الْقُرْآنِ أَجْراً كَانَ حَظَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.

📚 التهذيب ج۶ص۳۷۶

شخصی خدمت امام علی علیه السلام رسید و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین، به خدا قسم که من تو را برای خدا دوست دارم، فرمود : ولی من برای خدا، بغض تو را دارم ، گفت : برای چه؟
فرمود: چون تو در #اذان خواستار و طلب کننده (اجرت) هستی و برای #تعلیم_قرآن، اجرت می گیری!
از رسول الله (صلّی الله علیه و آله) شنیدم که فرمود: کسی که بر #تعلیم_قرآن، اجرتی بگیرد، در قیامت همان بهره اوست!




اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَجَ وَ العافیَةَ وَ النَّصرَ



9⃣ عَنِ النَّضْرِ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ جَرَّاحٍ الْمَدَائِنِيِّ قَالَ: نَهَى أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَجْرِ الْقَارِئِ الَّذِي لَا يَقْرَأُ إِلَّا بِأَجْرٍ مَشْرُوطٍ.

📚 التهذيب ج۶ص ۳۷۶

جرّاح مدائنی گوید : ابوعبدالله امام صادق علیه السلام نهی فرمود از اجرت قاری (قرآن) که قرائت نمی کند مگر با اجرت شرط شده


0⃣1⃣عَنْ جَرَّاحٍ الْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: الْمُعَلِّمُ لَا يُعَلِّمُ بِالْأَجْرِ وَ يَقْبَلُ الْهَدِيَّةَ إِذَا أُهْدِيَ إِلَيْهِ.

📚التهذيب ج۶ص ۳۶۵

امام صادق علیه السلام فرمود :
معلّم نباید با اجرت آموزش بدهد
و هنگامی که هدیه ای به او داده شود، هدیه را قبول می کند.


1⃣1⃣عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ: آخِرُ مَا فَارَقْتُ عَلَيْهِ حَبِيبَ قَلْبِي أَنْ قَالَ يَا عَلِيُّ إِذَا صَلَّيْتَ فَصَلِّ صَلَاةَ أَضْعَفِ مَنْ خَلْفَكَ وَ لَا تَتَّخِذَنَّ مُؤَذِّناً يَأْخُذُ عَلَى أَذَانِهِ أَجْراً.

📚التهذيب ج۲ص۲۸۳

امام علی علیه‌السلام فرمود:
آخرین چیزی که با آن از حبیب قلبم جدا شدم، این بود که فرمود:
یا علی! وقتی نماز بخوانی به نماز ضعیف ترین کسی که پشت سرت باشد، نماز بخوان و هرگز مؤذنی نگیر که بر اذانش #اجرت بگیرد!


2⃣1⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي النُّعْمَانِ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ يَا أَبَا النُّعْمَانِ لَا تَكْذِبْ عَلَيْنَا كَذِبَةً فَتُسْلَبَ الْحَنِيفِيَّةَ وَ لَا تَطْلُبَنَّ أَنْ تَكُونَ رَأْساً فَتَكُونَ ذَنَباً وَ لَا تَسْتَأْكِلِ النَّاسَ بِنَا فَتَفْتَقِرَ فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ لَا مَحَالَةَ وَ مَسْئُولٌ فَإِنْ صَدَقْتَ صَدَّقْنَاكَ وَ إِنْ كَذَبْتَ كَذَّبْنَاكَ.

📚 الكافي ج۲ص۳۳۸

امام باقر علیه السلام فرمود :
ای ابا النعمان، بر ما دروغی نبندی که دین حنیف از تو سلب شود!
و هرگز دنبال این نباش که رئیس باشی که دنباله رو می شوی و مردم را به وسیله ما نخوری که #فقیر می شوی
قطعا و ناگزیر تو نگه داشته و پرسش خواهی شد! پس اگر راست گفته باشی، تو را تصدیق می کنیم و اگر دروغ گفته باشی تو را تکذیب می کنیم!

#اجرت_گرفتن_بر_اذان_و_نماز
#اجرت_گرفتن_بر_تعلیم_قرآن




اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَجَ وَ العافیَةَ وَ النَّصرَ


3⃣1⃣عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنَّ لَنَا جَاراً يُكَتِّبُ وَ قَدْ سَأَلَنِي أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ عَمَلِهِ قَالَ مُرْهُ إِذَا دُفِعَ إِلَيْهِ الْغُلَامُ أَنْ يَقُولَ لِأَهْلِهِ إِنِّي إِنَّمَا أُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَ الْحِسَابَ وَ أَتَّجِرُ عَلَيْهِ بِتَعْلِيمِ الْقُرْآنِ حَتَّى يَطِيبَ لَهُ كَسْبُهُ.

📚 التهذيب ج۶ص ۳۶۴

اسحاق بن عمار گوید به عبد صالح (امام کاظم علیه السلام) عرض کردم :
همسایه ای داریم که نوشتن می آموزد و از من خواسته تا از شما درباره (درآمد) کارش سؤال کنم. فرمود : به او دستور بده که وقتی کودکی به او سپرده شد، به خانواده اش بگوید: من به او نوشتن و حساب را یاد می دهم و در مورد #تعلیم_قرآن طلب أجر اخروی و الهی می کنم(یعنی أجر تعلیم قرآن را از خدا می گیرم) تا اینکه کسب او برایش پاک شود!


4⃣1⃣عَنْ يُوسُفَ بْنِ جَابِرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ نَظَرَ إِلَى فَرْجِ امْرَأَةٍ لَا تَحِلُّ لَهُ وَ رَجُلًا خَانَ أَخَاهُ امْرَأَتِهِ وَ رَجُلًا احْتَاجَ النَّاسُ إِلَيْهِ لِتَفَقُّهِهِ فَسَأَلَهُمُ الرِّشْوَةَ.

📚 التهذيب ج۶ص ۲۲۴

امام باقر علیه السلام فرمود : رسول الله (صلّی الله علیه و آله) #لعنت فرمود کسی را که به فرج زنی که برایش حلال نیست نگاه کند و مردی که به برادرش درمورد زنش خیانت کند و مردی که مردم به او به خاطر تفقّهش احتیاج دارند و او از آنها #رشوه بخواهد!


5⃣1⃣عَنْ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ قَالَ:

وَ رَأَيْتَ الْأَذَانَ بِالْأَجْرِ وَ الصَّلَاةَ بِالْأَجْرِ

📚الكافي ج۸ص ۳۶

امام صادق علیه السلام در حدیثی در علائم آخرالزمان از جمله فرمودند :
و ببینی که #اذان_با_اجرت باشد و #نماز_با_اجرت باشد!

✅در انجام اعمال دینی و آخرتی، هدف و نیت باید کسب أجر اُخروی و الهی باشد و اگر کسی عمل دینی انجام دهد و بر انجام آن طالب مزد و اُجرت دنیوی باشد، در روایات چند پست فوق، مورد مذمت شدید واقع شده است.
کسانی که برای امامت جماعت مردم و تعلیم دادن قرآن و وعظ و سخنرانی برای مردم و غسل دادن اموات و اذان گفتن و یاد دادن احکام دینی به مردم و مانند آن، مزد و اُجرت طلب می کنند و شرط می کنند، مشمول مذمت های شدید فوق هستند.



اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَجَ وَ العافیَةَ وَ النَّصرَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹