Loading...

#سوال_466_ حکم #مضمضه و #استنشاق برای #روزه_دار چیست؟


✅پاسخ :در روایات زیر تفقه فرمایید :

✅#مضمضه به معنای آب گرداندن در دهان و #استنشاق به معنای آب در بینی گرداندن است و اینها دو مورد از سنت های قبل از وضو و قبل از غسل و بعد از مسواک زدن است. اما برای روزه دار احکام خاصی به نحو زیر دارند :

1⃣عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي الصَّائِمِ يَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ فَيَدْخُلُ الْمَاءُ حَلْقَهُ فَقَالَ إِنْ كَانَ وُضُوؤُهُ لِصَلَاةٍ فَرِيضَةٍ فَلَيْسَ عَلَيْهِ شَيْ ءٌ وَ إِنْ كَانَ وُضُوؤُهُ لِصَلَاةٍ نَافِلَةٍ فَعَلَيْهِ الْقَضَاءُ.

📚الكافي ج۴ص۱۰۷

امام صادق علیه السلام در مورد روزه داری که برای نماز وضو می گیرد، پس آب (به صورت غیر عمد) به حلق او داخل می شود، فرمود :اگر وضویش برای #نماز-فریضه باشد، چیزی بر او نیست و اگر وضویش برای #نماز_نافله باشد، #قضای آن روزه بر عهده اوست.

2⃣ عَنْ حَمَّادٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي الصَّائِمِ يَتَمَضْمَضُ وَ يَسْتَنْشِقُ قَالَ نَعَمْ وَ لَكِنْ لَا يُبَالِغْ.

📚الكافي ج۴ص۱۰۷

امام صادق علیه السلام در مورد روزه داری که #مضمضه و #استنشاق می کند، فرمود :بله(اشکالی ندارد) ولی زیاده روی و مبالغه نکند.

3⃣عَنْ يُونُسَ قَالَ: الصَّائِمُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ يَسْتَاكُ مَتَى شَاءَ وَ إِنْ تَمَضْمَضَ فِي وَقْتِ فَرِيضَةٍ فَدَخَلَ الْمَاءُ حَلْقَهُ فَلَيْسَ عَلَيْهِ شَيْ ءٌ وَ قَدْ تَمَّ صَوْمُهُ وَ إِنْ تَمَضْمَضَ فِي غَيْرِ وَقْتِ فَرِيضَةٍ فَدَخَلَ الْمَاءُ حَلْقَهُ فَعَلَيْهِ الْإِعَادَةُ وَ الْأَفْضَلُ لِلصَّائِمِ أَنْ لَا يَتَمَضْمَضَ.

📚 الكافي ج۴ص۱۰۷

يونس گوید :(امام علیه السلام فرمود) :شخص روزه دار هر موقع که خواست #مسواک می کند و اگر در وقت (نماز) فریضه (برای نماز فريضه) #مضمضه نمود و آب به #حلق او وارد شد، چیزی بر او نیست و روزه او تمام است و اگر در غیر وقت (نماز) فریضه #مضمضه کند و آب به حلق او داخل شود، بر اوست که روزه اش را #قضا کند و بهتر برای روزه دار این است که #مضمضه_نکند.

4⃣عَنْ سَمَاعَةَ فِي حَدِيثٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ عَبِثَ بِالْمَاءِ يَتَمَضْمَضُ بِهِ مِنْ عَطَشٍ فَدَخَلَ حَلْقَهُ قَالَ عَلَيْهِ قَضَاؤُهُ وَ إِنْ كَانَ فِي وُضُوءٍ فَلَا بَأْسَ بِهِ.

📚التهذيب ج۴ص۳۲۲

سماعه گوید :از (امام صادق علیه السلام) در مورد شخصی که به خاطر عطش با آب بازی می کند و مضمضه می کند و (غیر عمدی) آب به حلق او داخل می شود، فرمود :قضای آن بر عهده اوست و اگر این اتفاق در مورد وضوی (برای نماز فريضه) باشد، اشکالی ندارد.

5⃣عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي الصَّائِمِ يَتَمَضْمَضُ قَالَ لَا يَبْلَعْ رِيقَهُ حَتَّى يَبْزُقَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ.

📚الكافي ج۴ص۱۰۷

امام صادق علیه السلام در مورد روزه داری که مضمضه می کند، فرمود :آب دهانش را فرو نبرد تا اینکه #سه_بار آب دهان را بیرون بریزد.

✅با توجه به روایات فوق، بهتر برای روزه دار این است که مضمضه نکند ولی رخصت انجام آن به طور کلی در روایت 2⃣ آمده است و سفارش شده است که زیاده روی و مبالغه نکند. اما اگر برای وضوی نماز فريضه مضمضه کرد و به طور غیر عمدی آب به حلق او داخل شد، روزه او تمام است و چیزی بر او نیست ولی اگر برای وضوی نماز نافله یا برای بازی یا رفع بوی بد دهان و به طور کلی برای غیر وضوی نماز فريضه ، مضمضه کرد و به طور غیر عمدی آب به حلق او داخل شد، بر عهده اوست که روزه اش را قضاء کند و البته همین روزه را نیز تکمیل می کند و نیز کسی که مضمضه می کند، قبل از فرو دادن آب دهان خود، باید سه بار آب دهانش را به بیرون بریزد. البته شیخ کلینی در ادامه این روایت گفته است : «یک بار هم روایت شده است»، اما به همان حدیث مسند سه بار عمل شود بهتر و موافق با #احتیاط است.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹