Loading...

سؤال 354_ آیا بر روی فرشی که #میت بر روی آن مرده است، می توان #نماز خواند؟


✅ابتدا به دو روایت زیر توجه فرمایید :

1⃣عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يُصِيبُ ثَوْبُهُ جَسَدَ الْمَيِّتِ فَقَالَ يَغْسِلُ مَا أَصَابَ الثَّوْبَ
📚کافی ج3ص162

ترجمه :حلبی گوید :از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که لباس و ثوب او با بدن #ميت برخورد می کند، سؤال کردم؛ امام فرمودند :آنچه را که به لباس رسیده است می شوید.

2⃣ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَيْمُونٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ رَجُلٍ يَقَعُ ثَوْبُهُ عَلَى جَسَدِ الْمَيِّتِ قَالَ إِنْ كَانَ غُسِّلَ فَلَا تَغْسِلْ مَا أَصَابَ ثَوْبَكَ مِنْهُ وَ إِنْ كَانَ لَمْ يُغَسَّلْ فَاغْسِلْ مَا أَصَابَ ثَوْبَكَ مِنْهُ يَعْنِي إِذَا بَرَدَ الْمَيِّتُ
📚الكافي ج3ص61

ترجمه :ابراهیم بن میمون گوید :از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که ثوب و لباس او بر جسد ميت واقع می شود، سؤال کردم؛ امام فرمودند :اگر #ميت #غسل داده شده است، آنچه از میت به لباست رسیده است را شستشو مده و اگر میت هنوز غسل داده نشده است آنچه که از میت به لباست می رسد را شستشو ده، یعنی وقتی که بدن ميت سرد شده است.

✅با توجه به دو روایت فوق، در صورت برخورد ثوب و پارچه با بدن ميت که هنوز بدن او سرد نشده است یا ميت غسل داده شده است، هیچ لزومی به شستن لباس نیست اما در صورتی که بدن ميت سرد شده است و هنوز غسل داده نشده است، دستور به شستشو داده شده است. البته ظاهر این دو روایت و برخی از عمومات که صحبت از رسیدن از میت به ثوب است، مستلزم در بین بودن رطوبت است ولی به جهت عدم تصریح به آن در این دو روایت، در صورت در بین نبودن رطوبت و خشک بودن هم بر حسب #احتیاط، شسته می شود.

✅این شستن در صورت برخورد با بدن ميت است و برخورد با لباس میت چنین حکمی را ندارد.

✅مس ميت که موجب غسل است احکام متفاوتی دارد.
______________

✅جدا از مطلب فوق، به روایات زیر نیز توجه شود:

3⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَخَاهُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَنِ الْبَيْتِ وَ الدَّارِ لَا تُصِيبُهُمَا الشَّمْسُ وَ يُصِيبُهُمَا الْبَوْلُ وَ يُغْتَسَلُ فِيهِمَا مِنَ الْجَنَابَةِ أَ يُصَلَّى فِيهِمَا إِذَا جَفَّا قَالَ نَعَمْ
📚فقیه ج1ص245

ترجمه :علی بن جعفر از برادرش موسی بن جعفر علیه السلام در مورد اتاق و خانه ای که آفتاب به آن نمی تابد و به آنجا بول می رسد و در آنها از جنابت غسل می شود، پرسید که آیا در این دو مکان در صورتی که خشک شوند، #نماز خوانده می شود؟ امام فرمود :بله

4⃣عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْبَوَارِيِّ يُبَلُّ قَصَبُهَا بِمَاءٍ قَذِرٍ أَ يُصَلَّى عَلَيْهِ قَالَ إِذَا يَبِسَتْ فَلَا بَأْس
📚تهذیب ج2ص373

علی بن جعفر گوید :از موسی بن جعفر علیه السلام در مورد حصیر هایی که نی های آن با آب #نجس مرطوب می شود، پرسیدم که آیا بر روی آن نماز خوانده می شود؟ فرمود :هنگامی که خشک شود اشکالی ندارد.

#مکان_نماز

✅در چندین روایت که دو مورد آن ذکر شد، جواز نماز خواندن بر روی موضع #نجس در صورتی که خشک شده باشد و رطوبتی در بین نباشد، آمده است و لذا به فرض آنکه فرش با چیزی نجس شده باشد ولی خشک باشد، رخصت نماز خواندن بر روی آن در روایات رسیده است.

_

✅در مورد پاک بودن #موضع_سجده به دو روایت زیر توجه فرمایید:

5⃣الحسن بْن مَحبوب قَالَ: سَأَلْتُ ابا الْحَسَنِ عَنِ الْجِصِّ تُوقَدُ عَلَيْهِ الْعَذِرَةُ وَ عِظَامُ الْمَوْتَى ثُمَّ يُجَصَّصُ بِهِ الْمَسْجِدُ أَ يُسْجَدُ عَلَيْهِ فَكَتَبَ إِلَيَّ بِخَطِّهِ أَنَّ الْمَاءَ وَ النَّارَ قَدْ طَهَّرَاهُ
📚فقیه ج1ص 270

ترجمه :حسن بن محبوب گوید :از امام کاظم علیه السلام در مورد گچی که با نجاست انسان و استخوان مردگان بر آن آتش داده می شود و سپس با آن گچ، مسجد گچ کشی می شود، سؤال کرد : آیا بر روی آن #سجده کرده می شود؟ امام علیه السلام در پاسخ با خط خودشان نوشتند :همانا آب و آتش آن را پاک و طاهر نموده اند.

6⃣عَنِ الحلبي عن عبد اللَّه قال: ورأیته فی طریق مکةأحیانا یرش موضع جبهته، ثم یسجد علیه رطبا کما هو وربما لم یرش المکان الذی یری أنه نظیف
📚فقیه ج1ص157

حلبی گوید :امام صادق علیه السلام را در راه مکه دیدم که برخی اوقات محل گذاشتن پیشانی خود را آب می پاشید و همانطور که مرطوب بود بر آن سجده می کرد و گاهی مکانی را که می دید نظیف و پاک است را آب نمی پاشید.

✅در برخی أحاديث مانند دو حدیث فوق تلویحاً به #لزوم_پاک_بودن_محل_سجده اشاره شده است و لذا بر حسب #احتیاط، لازم است #محل_سجده پاک باشد ولی سایر مکان نماز در صورت خشک بودن و عدم در بین بودن رطوبت، اگر نجس باشد، رخصت نماز خواندن در آن آمده است.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹