Loading...

سؤال 333_ کسانی که از گرسنگی تلف می شوند یا به رنج شدید گرفتار می شوند، مگر خداوند برایشان #روزی قرار نداده است؟


1⃣عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ لِلْفُقَرَاءِ فِي مَالِ الْأَغْنِيَاءِ مَا يَسَعُهُمْ وَ لَوْ عَلِمَ أَنَّ ذَلِكَ لَا يَسَعُهُمْ لَزَادَهُمْ إِنَّهُمْ لَمْ يُؤْتَوْا مِنْ قِبَلِ فَرِيضَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنْ أُوتُوا مِنْ مَنْعِ مَنْ مَنَعَهُمْ حَقَّهُمْ لَا مِمَّا فَرَضَ اللَّهُ لَهُمْ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ أَدَّوْا حُقُوقَهُمْ لَكَانُوا عَائِشِينَ بِخَيْرٍ.
📚فقیه ج2ص4

ترجمه :امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمود :همانا الله عزوجل برای #فقرا در اموال #اغنياء، آن مقداری که آنها را کفایت کند، #فریضه نموده است و اگر الله می دانست که این مقدار کفایتشان نمی کند، برایشان زیادتر قرار می داد، همانا فقراء در پرتو فریضه الهی دچار فقر نیستند بلکه در پرتو منع کسانی که حقوق آنها را منع می کنند گرفتار هستند، نه از آنچه خدا برای آنها فریضه نموده است و اگر مردم #حقوق آنها را ادا نمایند، هر آینه در خیر و خوبی زندگی می کردند.

2⃣عَنْ مُعَتِّبٍ مَوْلَى الصَّادِقِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ إِنَّمَا وُضِعَتِ الزَّكَاةُ اخْتِبَاراً لِلْأَغْنِيَاءِ وَ مَعُونَةً لِلْفُقَرَاءِ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ أَدَّوْا زَكَاةَ أَمْوَالِهِمْ مَا بَقِيَ مُسْلِمٌ فَقِيراً مُحْتَاجاً وَ لَاسْتَغْنَى بِمَا فَرَضَ اللَّهُ لَهُ وَ إِنَّ النَّاسَ مَا افْتَقَرُوا وَ لَا احْتَاجُوا وَ لَا جَاعُوا وَ لَا عَرُوا إِلَّا بِذُنُوبِ الْأَغْنِيَاءِ وَ حَقِيقٌ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى أَنْ يَمْنَعَ رَحْمَتَهُ مَنْ مَنَعَ حَقَّ اللَّهِ فِي مَالِهِ وَ أُقْسِمُ بِالَّذِي خَلَقَ الْخَلْقَ وَ بَسَطَ الرِّزْقَ أَنَّهُ مَا ضَاعَ مَالٌ فِي بَرٍّ وَ لَا بَحْرٍ إِلَّا بِتَرْكِ الزَّكَاةِ
📚فقیه ج2ص7

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود : همانا #زکات برای آزمایش #اغنياء و کمک به #فقراء وضع شده است و اگر مردم #زکات مالشان را ادا نمایند، هیچ مسلمان فقیر محتاجی باقي نمی ماند و با آنچه خدا برایش فریضه نموده است بی نیاز می گردید و همانا مردم فقیر نمی شوند و محتاج نمی شوند و گرسنه نمی مانند و برهنه نمی مانند مگر به‌ خاطر گناه اغنياء، و بر خداوند تعالی سزاوار است که رحمت خود را از کسانی که حق خدا را در اموالشان منع می کنند باز دارد و به کسی که خلق را آفریده است و روزی را بسط داده است سوگند یاد می کنم که همانا هیچ مالی در دریا و خشکی تلف نمی شود مگر به خاطر #ترک_زکات...

#عقوبت_منع_حق_فقرا

3⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلْفُقَرَاءِ فِي أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ مَا يَكْفِيهِمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَزَادَهُمْ وَ إِنَّمَا يُؤْتَوْنَ مِنْ مَنْعِ مَنْ مَنَعَهُمْ.
📚کافی ج3ص497

امام صادق علیه السلام فرمود:
همانا الله عزوجل برای فقراء در #اموال_اغنياء به مقداری که آنها را کفایت کند قرار داده است و اگر اینطور نبود برایشان زیادتر می کرد (زکات بیشتری قرار می داد) و همانا آنچه به فقراء می رسد به خاطر منع کسانی است که (حقوق) آنها را منع می کنند.

#منع_حق_فقرا

✅اگر چه فقر و بی نیازی هر دو دارای حکمت هایی است و اسباب و علل مختلفی دارد ولی شکی نیست که هر دو وسیله امتحان الهی است و خداوند حق فقراء را در اموال اغنياء قرار داده است و تحت عنوان #زکات و #خمس و #حق_معلوم و #ماعون و... آن را بر مردم فریضه نموده است و طبق روایات فوق و احادیث و آیات فراوان دیگر، در صورتی که اغنياء، فرائض مالی خود را ادا نمایند، هیچ فقیری یافت نمی شود و این یک آزمایش بزرگ الهی است تا اغنياء مورد امتحان واقع شوند و به خاطر منع اغنياء از دادن حقوق اموالشان، فقرای زیادی امروزه در جامعه در فقر می سوزند و امید است پیروان اهل بیت علیهم السلام با یادگیری احکام حقوق مالی مختلف، نسبت به ادای حق فقراء کوشا باشند چرا که برای ترک زکات و ترک حقوق فقراء، عقوبت های سنگینی در آیات و روایات قرار داده شده است.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹