Loading...

سؤال 318_ آیا شخص #جنب و #حائض می توانند وارد #مسجد شوند یا برای #زیارت به نزد قبور اهل بیت علیهم السلام بروند؟


✅پاسخ:به روایات زیر توجه فرمایید:

1️⃣عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: خَرَجْنَا مِنَ الْمَدِينَةِ نُرِيدُ مَنْزِلَ أَبِي عَبْدِ اللَّه فَلَحِقَنَا أَبُو بَصِيرٍ خَارِجاً مِنْ زُقَاقٍ وَ هُوَ جُنُبٌ‏ وَ نَحْنُ لَا نَعْلَمُ حَتَّى دَخَلْنَا عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ فَرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى أَبِي بَصِيرٍ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ أَ مَا تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي لِجُنُبٍ‏ أَنْ يَدْخُلَ بُيُوتَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْأَوْصِيَاءِ قَالَ فَرَجَعَ أَبُو بَصِيرٍ وَ دَخَلْنَا
📚بصائرالدرجات ص261

ترجمه :بکر بن محمد گوید: ما از مدینه خارج شدیم و قصد منزل امام صادق علیه السلام را داشتیم پس ابوبصیر در حالی که #جنب بود در بیرون کوچه به ما ملحق شد و ما نمیدانستیم که او جنب است تا اینکه بر امام صادق علیه السلام وارد شدیم. امام سر مبارک را به سوی ابوبصیر بالا کردند و فرمودند: ای ابا محمد، آیا نمی دانی که همانا برای #جنب سزاوار نیست که وارد #بيوت_أنبياء_و_اوصیاء شود؟ پس ابوبصیر برگشت و ما داخل شدیم.

#ورود_شخص_جنب_به_بیوت_انبیاء_و_اوصیاء

2️⃣في حديث آخر قال له الصادق... يَا أَبَا بَصِيرٍ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ بُيُوتَ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَوْلَادِ الْأَنْبِيَاءِ لَا يَدْخُلُهَا الْجُنُبُ‏ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ قُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي لَقِيتُ أَصْحَابَنَا فَخَشِيتُ أَنْ يَفُوتَنِي الدُّخُولُ مَعَهُمْ وَ لَنْ أَعُودَ إِلَى مِثْلِهَا وَ خَرَجْتُ
📚الإرشاد ص273

ترجمه :در حدیث دیگری آمده است که امام صادق علیه السلام به ابو بصير فرمود: آیا نمیدانی که همانا #جنب وارد خانه های انبیاء و اولاد انبیاء نمی شود؟ ابوبصیر گوید: من حیا کردم و گفتم:ای فرزند رسول الله، من أصحاب را ملاقات کردم و ترسیدم که ورود همراه آنها به محضر شما از دستم برود و دیگر هرگز به چنین کاری بازگشت نمی کنم و بیرون آمدم.

✅اما #ورود_حائض_و_جنب_به_مساجد :

3⃣عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لِلْجُنُبِ أَنْ يَمْشِيَ فِي الْمَسَاجِدِ كُلِّهَا وَ لَا يَجْلِسُ فِيهَا إِلَّا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ وَ مَسْجِدَ الرَّسُولِ
📚کافی ج3ص50

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود: شخص جنب می تواند در همه #مساجد راه رود ( از آن عبور کند) ولی ننشیند به جز #مسجد_الحرام و #مسجد_الرسول (که نه می تواند وارد این دو شود و نه بنشیند)

4⃣ عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالا قُلْنَا لَهُ الْحَائِضُ وَ الْجُنُبُ‏ يَدْخُلَانِ‏ الْمَسْجِدَ أَمْ لَا قَالَ الْحَائِضُ وَ الْجُنُبُ‏ لَا يَدْخُلَانِ‏ الْمَسْجِدَ إِلَّا مُجْتَازَيْنِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ‏ وَ لا جُنُباً إِلَّا عابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى‏ تَغْتَسِلُوا

ترجمه :زراره و محمد بن مسلم گویند: به امام باقر علیه السلام گفتیم: شخص #حائض و #جنب میتوانند داخل #مسجد شوند یا نه ؟ فرمود: #حائض و #جنب نمی توانند داخل مساجد شوند مگر به صورت عبور کننده ، همانا خداوند تبارک و تعالی می فرماید:
«.... و نه در حال جنابت مگر اینکه رهگذر و عبور کننده باشید تا این که غسل کنید»
📚علل الشرایع ص288

5⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الْجُنُبُ‏ وَ الْحَائِضُ ..... يَدْخُلَانِ‏ الْمَسْجِدَ مُجْتَازَيْنِ وَ لَا يَقْعُدَانِ فِيهِ وَ لَا يَقْرَبَانِ الْمَسْجِدَيْنِ الْحَرَمَيْنِ
📚تهذیب ج1ص371

ترجمه :امام باقر علیه السلام فرمود: شخص #جنب و #حائض به صورت عبور کننده داخل #مسجد می شوند ولی نمی نشینند و به مسجد حرمین (مسجد الحرام و مسجد النبی ) نزدیک نمی شوند.

✅از روایات فوق مشخص است که شخص #جنب سزاوار نیست که به نزد اهل بیت علیهم السلام برود و نباید به بيوت انبیاء و اوصیاء وارد شود.

✅همچنین #حائض و #جنب نباید وارد هیچ کدام از #مساجد شوند مگر به صورت عبور کننده و حق نشستن در هیچ مسجدی را ندارند اما در مورد مسجدالحرام و مسجدالنبی صلی الله علیه و آله، جنب و حائض حتی به صورت عبور کننده هم نباید وارد این دو مسجد شوند.

✅ در مورد #ورود_زن_حائض_نزد_قبور_اهل_بیت علیهم السلام هیچ حدیث خاص یا عامی وارد نشده است و حکم آن را نمی توان با قیاس بر حکم جنب به دست آورد و لذا منعی برای رفتن آنها به زیارت قبور اهل بیت علیهم السلام نیست و تنها باید دقت نمایند که در مساجدی که در اطراف قبور اهل بیت علیهم السلام قرار داده شده، ننشینند و به خاطر عدم ورود نص خاص یا عام در نهی از رفتن زن حائض به بيوت أنبياء و اوصیاء، لزومی به محروم نمودن آنها از زیارت قبور اهل بیت علیهم السلام نیست.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹