Loading...

سؤال 310_ شخص #ناصبی يا منحرفی که به #تشیع مشرف می شود، آیا باید اعمال گذشته خود را إعاده کند؟


✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :

1⃣عَنْ زُرَارَةَ وَ بُكَيْرٍ وَ الْفُضَيْلِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ الْعِجْلِيِّ كُلِّهِمْ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُمَا قَالا فِي الرَّجُلِ يَكُونُ فِي بَعْضِ هَذِهِ الْأَهْوَاءِ الْحَرُورِيَّةِ- وَ الْمُرْجِئَةِ وَ الْعُثْمَانِيَّةِ وَ الْقَدَرِيَّةِ- ثُمَّ يَتُوبُ وَ يَعْرِفُ هَذَا الْأَمْرَ وَ يَحْسُنُ رَأْيُهُ أَ يُعِيدُ كُلَّ صَلَاةٍ صَلَّاهَا أَوْ صَوْمٍ أَوْ زَكَاةٍ أَوْ حَجٍّ أَوْ لَيْسَ عَلَيْهِ إِعَادَةُ شَيْ ءٍ مِنْ ذَلِكَ قَالَ لَيْسَ عَلَيْهِ إِعَادَةُ شَيْ ءٍ مِنْ ذَلِكَ غَيْرِ الزَّكَاةِ لَا بُدَّ أَنْ يُؤَدِّيَهَا لِأَنَّهُ وَضَعَ الزَّكَاةَ فِي غَيْرِ مَوْضِعِهَا وَ إِنَّمَا مَوْضِعُهَا أَهْلُ الْوَلَايَةِ
📚کافی ج3ص545

ترجمه :امام باقر و امام صادق علیهما السلام در مورد شخصی که در یکی از این گرایش‌های حروری(خوارج) و مرجئه یا عثمانی و قدریه می باشد و سپس توبه می کند و به این أمر معرفت پیدا می کند و رأی او نیکو می شود آیا هر نمازی که خوانده و روزه و زکات و حج را اعاده کند یا اینکه اعاده هیچ کدام از آنها بر عهده او نیست؟ امام فرمودند :إعاده چیزی از آنها بر عهده او نیست مگر #زکات که ناگزیر باید آن را ادا نماید زیرا زکات را در غیر مکان آن قرار داده است و همانا مکان زکات، اهل ولایت است.

2⃣عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ كُلَّ عَمَلٍ عَمِلَهُ النَّاصِبُ فِي حَالِ ضَلَالِهِ أَوْ حَالِ نَصْبِهِ ثُمَّ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَرَّفَهُ هَذَا الْأَمْرَ فَإِنَّهُ يُؤْجَرُ عَلَيْهِ وَ يُكْتَبُ لَهُ إِلَّا الزَّكَاةَ فَإِنَّهُ يُعِيدُهَا لِأَنَّهُ وَضَعَهَا فِي غَيْرِ مَوْضِعِهَا وَ إِنَّمَا مَوْضِعُهَا أَهْلُ الْوَلَايَةِ وَ أَمَّا الصَّلَاةُ وَ الصَّوْمُ فَلَيْسَ عَلَيْهِ قَضَاؤُهُمَا.
📚کافی ج3ص546

ترجمه :ابن اذینه گوید: امام صادق علیه السلام برای من نامه ای نوشتند و فرمودند : هر عملی که شخص #ناصبی در حال ضلالتش و یا دشمنی و نَصْبَش انجام می دهد سپس خداوند بر او منت می گذارد و این امر (ولایت ما ) را به او میشناساند بر اعمال (قبلیش) اجر میبرد و برای او نوشته میشود مگر #زکات را که همانا (باید) دوباره آن را انجام دهد برای اینکه زکات را در غیر موضعش قرار داده و همانا #موضع_زکات ، #اهل_ولایت هستند و اما در مورد نماز و روزه بر او قضایی نیست


3⃣عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ كَتَبْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَسْأَلُهُ عَنْ رَجُلٍ حَجَّ وَ لَا يَدْرِي وَ لَا يَعْرِفُ هَذَا الْأَمْرَ ثُمَّ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِ بِمَعْرِفَتِهِ وَ الدَّيْنُونَةِ بِهِ أَ عَلَيْهِ حَجَّةُ الْإِسْلَامِ قَالَ قَدْ قَضَى فَرِيضَةَ اللَّهِ وَ الْحَجُّ أَحَبُّ إِلَيَّ
📚کافی ج2ص429

ترجمه :عمر بن اذینه گوید : به امام صادق علیه السلام نامه نوشتم از او در مورد شخصی #حج به جا می آورد در حالی که این أمر (تشیع را) نمی دانسته و نمی شناخته است و سپس خداوند بر او به شناخت و اعتقاد به آن منت می گذارد سؤال کردم که آیا حَجَّةالإسلام(یعنی حج فریضه) بر عهده اوست؟ امام فرمودند : فریضه الهی را انجام داده است اما اگر حج به جا آورد نزد من محبوب‌تر است.

4⃣أُذَيْنَةَ عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ الْعِجْلِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ.... قَالَ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ حَجَّ وَ هُوَ فِي بَعْضِ هَذِهِ الْأَصْنَافِ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ نَاصِبٍ مُتَدَيِّنٍ ثُمَّ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِ فَعَرَفَ هَذَا الْأَمْرَ يَقْضِي حَجَّةَ الْإِسْلَامِ فَقَالَ يَقْضِي أَحَبُّ إِلَيَّ
📚تهذیب ج5ص9

ترجمه : بُرَید گوید : از امام صادق علیه السلام در مورد کسی که حج می گذارد در حالی که ناصبی مُتَدینی است که در یکی از اصناف اهل قبله (یعنی مسلمين) می باشد و سپس الله بر او منت می گذارد و این أمر (تشیع) را می شناسد ، سؤال کردم که آیا #حج_فریضه خود را #قضا کند؟ امام فرمود :اگر قضا کند نزد من محبوب‌تر است.

✅از روایات فوق مشخص است مسلمانان اهل قبله که در یکی از انواع فرقه های گمراه و انحرافی هستند در صورت #تشرف_به_تشیع، نیاز به اعاده نماز و روزه و سایر اعمال ندارند، اما زکات خود را باید إعاده کنند و به اهلش برسانند و در مورد حج نیز اگر چه امام فرمودند نیاز به اعاده نیست ولی فرمودند:اگر حج را نیز اعاده کند، نزد من محبوب‌تر است.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹