Loading...

سؤال 291_ آیا #وضو_گرفتن با دست و صورت خیس جایز است؟


✅ هیچ نهیی از وضو گرفتن با دست و صورت خیس مشاهده نشده است و علاوه بر این، روایات زیر تلویحاً، عدم لزوم خشک بودن دست و صورت را برای وضو می رساند :

1⃣قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ تَابِعْ بَيْنَ الْوُضُوءِ كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ابْدَأْ بِالْوَجْهِ ثُمَّ بِالْيَدَيْنِ ثُمَّ امْسَحِ الرَّأْسَ و الرِّجْلَيْنِ وَ لَا تُقَدِّمَنَّ شَيْئاً بَيْنَ يَدَيْ شَيْ ءٍ تُخَالِفْ مَا أُمِرْتَ بِهِ فَإِنْ غَسَلْتَ الذِّرَاعَ قَبْلَ الْوَجْهِ فَابْدَأْ بِالْوَجْهِ و أَعِدْ عَلَى الذِّرَاعِ وَ إِنْ مَسَحْتَ الرِّجْلَ قَبْلَ الرَّأْسِ فَامْسَحْ عَلَى الرَّأْسِ قَبْلَ الرِّجْلِ ثُمَّ أَعِدْ عَلَى الرِّجْلِ ابْدَأْ بِمَا بَدَأَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ
📚کافی ج3ص34
امام باقر علیه السلام فرمود:وضو را همان گونه که الله عزوجل أمر نموده است، پی در پی انجام ده، به صورت آغاز کن و سپس دو دست و سپس بر سر و دو پایت مسح کن و چیزی را بر چیز دیگر مقدم ندار به گونه ای که با آنچه مأمور هستی مخالفت نمائی، پس اگر دست را قبل از صورت شستی پس صورت را بشوی و شستن دست را إعاده کن و اگر پا را قبل از سر مَسح کردی، پس بر سر، قبل از پا مَسح کن و سپس مَسح پا را إعاده کن، (و) به آنچه الله آغاز نموده تو هم آغاز کن.

2⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي الرَّجُلِ يَتَوَضَّأُ فَيَبْدَأُ بِالشِّمَالِ قَبْلَ الْيَمِينِ قَالَ يَغْسِلُ الْيَمِينَ وَ يُعِيدُ الْيَسَار
📚تهذیب ج1ص 97

امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که وضو می گیرد و به دست چپ قبل از دست راست آغاز می کند، فرمود :دست راست را می شوید و شستن دست چپ را إعاده می کند.

3⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ.... قَالَ وَ إِنْ نَسِيَ شَيْئاً مِنَ الْوُضُوءِ الْمَفْرُوضِ فَعَلَيْهِ أَنْ يَبْدَأَ بِمَا نَسِيَ وَ يُعِيدَ مَا بَقِيَ لِتَمَامِ الْوُضُوء
📚تهذیب ج1ص99
امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمود:اگر چیزی از فرائض وضو را فراموش نمود، بر عهده اوست که آنچه را فراموش نموده به آن آغاز کند و سپس باقی مانده آن را برای اتمام وضو إعاده نماید.

4⃣علي بن جَعْفَرٍ عن أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ تَوَضَّأَ فَغَسَل يَسَارَهُ قَبْلَ يَمِينِهِ كَيْف يَصْنَعُ قال يُعِيدُ الْوُضُوءَ مِنْ حَيْثُ أَخْطَأَ يَغْسلُ يَمِينَهُ ثُمَّ يَسَارَهُ ثُمَّ يَمْسَحُ رَأْسَهُ و رِجْلَيْهِ
📚قرب الإسناد ص83
علي بن جعفر گوید: از امام کاظم علیه السلام سؤال کردم :شخصی وضو می گیرد و دست چپ را قبل از دست راست می شوید، چه کند؟ فرمود:وضو را از همان جایی که خطا کرده است إعاده می کند:دست راست را می شوید و بعد دست چپ را می شوید و سپس سَر و دو پایش را مَسح می کند.

5⃣عن زُرَارَة قَال: قَال لِي لَوْ أَنَّكَ تَوَضَّأْتَ فَجَعَلْتَ مَسْحَ الرِّجْلَيْنِ غَسْلًا ثُمَّ أَضْمَرْتَ أَنَّ ذَلِك مِنَ الْمَفْرُوضِ لَمْ يَكُنْ ذَلِكَ بِوُضُوءٍ ثُمَّ قَال ابْدَأْ بِالْمَسْحِ عَلَى الرِّجْلَيْنِ فَإِنْ بدَا لَكَ غَسْلٌ فَغَسَلْتَهُ فَامْسَحْ بَعْدَهُ لِيَكُون آخِرُ ذَلِكَ الْمَفْرُوض
📚تهذیب ج1ص65
زرارة گوید:امام به من فرمود:اگر تو وضو بگیری و به جای مَسح، دو پایت را بشویی و در ضمیر تو این باشد که همین فریضه است، این وضو نیست (و باطل است) سپس فرمود:به مسح دو پا آغاز کن، پس اگر (به دلیلی) شستن پاها به ذهنت خورد و برایت رخ داد و آن دو را شستی، بعد از شستن، آنها را مسح کن تا این مسح آخر، برای فریضه وضو باشد.

✅همانطور که در روایات فوق مشاهده می شود، کسی که ترتیب وضو را جابه جا نموده، موظف است به مکان خطا برگردد و وضو را تا آخر مجددا انجام دهد و هیچ اشاره ای به لزوم خشک نمودن اعضاء نشده است بلکه صرفاً شستن آن اعضاء إعاده می شود.

6⃣خَطَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ حَدَّ حُدُوداً فلَا تَعْتَدُوهَا وَ فَرَضَ فَرَائِضَ فَلَا تَنْقُصُوهَا و سَكَتَ عَنْ أَشْيَاءَ لَمْ يَسْكُتْ عَنْهَا نِسْيَاناً لَها فَلَا تَكَلَّفُوهَا رَحْمَةً مِنَ اللَّه لَكُم فَاقْبَلُوهَا
📚فقیه ج4ص74

امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ای فرمودند : همانا الله تبارك وتعالي، حدودي را مشخص کرده است پس از آنها تجاوز نکنید و فرائضی را قرار داده است آنها را ناقص نکنید(آنها را نقض نکنید «وافی») و در مورد برخی از امور سکوت نموده است و از روی نسيان و فراموشی سکوت نکرده است، پس آنها را برای خود تکلیف نکنید، این رحمتی از جانب الله برای شماست پس آن را قبول کنید.

✅همانطور که از روایت شریف فوق و امثال آن مشخص است، اموری مانند #وضو با دست و صورت خیس، که الله عزوجل در مورد آنها سکوت نموده است و تکلیفی در مورد آن بر دوش ما نگذاشته است، نباید ما بی جهت تکلیفی در این ارتباط بر دوش خود بار نماییم.

#کیفیت_وضو

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹