Loading...

سؤال 275_ حکم #نماز_خواندن_در_جوراب_نجس به صورت عمد یا سهو چیست؟


✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :

عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي الرَّجُلِ يُصَلِّي فِي الْخُفِّ الَّذِي قَدْ أَصَابَهُ الْقَذَرُ فَقَالَ إِذَا كَانَ مِمَّا لَا تَتِمُّ فِيهِ الصَّلَاةُ فَلَا بَأْسَ.
📚تهذیب ج2ص357

ترجمه :امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که در کفشی که به آن #نجاست رسیده است، نماز می خواند، فرمود : در صورتی که از چیزهایی باشد که #نماز در آن تمام نیست، اشکالی ندارد.

عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ إِنَّ قَلَنْسُوَتِي وَقَعَتْ فِي بَوْلٍ فَأَخَذْتُهَا فَوَضَعْتُهَا عَلَى رَأْسِي ثُمَّ صَلَّيْتُ فَقَالَ لَا بَأْسَ.
📚تهذیب ج2ص357

ترجمه : زراره گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم :کلاه من روی بول افتاد و من آن را برداشتم و بر سرم گذاشتم و سپس نماز خواندم؛ امام فرمودند :اشکالی ندارد.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا بَأْسَ بِالصَّلَاةِ فِي الشَّيْ ءِ الَّذِي لَا تَجُوزُ الصَّلَاةُ فِيهِ وَحْدَهُ يُصِيبُ الْقَذَرَ مِثْلِ الْقَلَنْسُوَةِ وَ التِّكَّةِ وَ الْجَوْرَبِ.
📚تهذیب ج2ص358

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود : نماز خواندن در چیزی که به تنهایی #نماز در آن جایز نیست و #نجاست به آن می رسد، اشکالی ندارد مانند: کلاه و بند شلوار و جوراب

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: كُلُّ مَا كَانَ عَلَى الْإِنْسَانِ أَوْ مَعَهُ مِمَّا لَا تَجُوزُ الصَّلَاةُ فِيهِ وَحْدَهُ فَلَا بَأْسَ أَنْ يُصَلَّى فِيهِ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ قَذَرٌ مِثْلُ الْقَلَنْسُوَةِ وَ التِّكَّةِ وَ الْكَمَرَةِ وَ النَّعْلِ وَ الْخُفَّيْنِ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ
📚تهذیب ج2ص275

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود : هر چیزی که بر انسان باشد یا همراه او باشد و از چیزهایی است که نماز به تنهایی در آنها جایز نیست، اشکالی ندارد که در آن نماز بخواند اگر چه در آن نجاست باشد، مانند : کلاه و بند شلوار و کیسه ای که (صاحب بیماری خود ادراری) بر سر آلت خود می بندد تا بول به لباس و بدنش سرایت نکند و نعل (یعنی کفش روباز) و خُف(یعنی کفش روبسته) و مانند آنها

✅با توجه به روایات فوق مشخص است که چیزهایی که به تنهایی نمی توان در آن نماز خواند در صورتی که نجس باشد، نماز خواندن در آن اشکالی ندارد چه این کار عمدی صورت بگیرد و چه سهوی

✅به عنوان مثال، در نعلین یا کلاه یا تسمه و بند شلوار یا جوراب که نجس باشند، به خاطر اینکه در روایات شیعه، نماز خواندن در این چیزها به تنهایی کفایت نمی کند، نماز خواندن جایز است و در مورد سؤال فوق که شخص عمداً یا سهواً در جوراب نجس نماز بخواند، مشکلی ندارد.

✅واضح است که در صورت سرایت نجاست از طریق جوراب و غیره به بدن یا لباس‌های دیگر، حکم متفاوت است و طبق روایات، نماز خواندن با بدن یا لباس نجس جایز نیست که در جای خود مذکور است.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹