سؤال 266_ لطفا متن #صیغه_موقت و نحوه خواندن آن را توسط شخص بیان نمایید ؟
✅پاسخ :ابتدا به حدیث زیر توجه فرمایید :
عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا تَكُونُ مُتْعَةٌ إِلَّا بِأَمْرَيْنِ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ أَجْرٍ مُسَمًّى
📚کافی ج5ص455
ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود : #متعه و #ازدواج_موقت نیست مگر با دو امر : مدت زمان نامبرده شده (و معلوم) و اجرت نامبرده شده (و مشخص)
✅اگر چه #ازدواج_موقت احکام و حدود مختلفی دارد ولی دو موردی که در روایت فوق ذکر شد از مهمترین شروط ازدواج موقت است که بدون این دو شرط، حاصل نمی شود.
✅اما در مورد #نحوه_جاری_نمودن_صیغه_عقد_موقت و کیفیت ایجاب و قبول، به روایت انتخابی زیر توجه فرمایید :
✅عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ كَيْفَ أَقُولُ لَهَا إِذَا خَلَوْتُ بِهَا قَالَ تَقُولُ :
«أَتَزَوَّجُكِ مُتْعَةً عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صلی الله علیه و آله لَا وَارِثَةً وَ لَا مَوْرُوثَةً كَذَا وَ كَذَا يَوْماً وَ إِنْ شِئْتَ كَذَا وَ كَذَا سَنَةً بِكَذَا وَ كَذَا دِرْهَماً»
وَ تُسَمِّي مِنَ الْأَجْرِ مَا تَرَاضَيْتُمَا عَلَيْهِ قَلِيلًا كَانَ أَمْ كَثِيراً فَإِذَا قَالَتْ نَعَمْ فَقَدْ رَضِيَتْ فَهِيَ امْرَأَتُكَ وَ أَنْتَ أَوْلَى النَّاسِ بِهَا قُلْتُ فَإِنِّي أَسْتَحْيِي أَنْ أَذْكُرَ شَرْطَ الْأَيَّامِ قَالَ هُوَ أَضَرُّ عَلَيْكَ قُلْتُ وَ كَيْفَ قَالَ إِنَّكَ إِنْ لَمْ تَشْتَرِطْ كَانَ تَزْوِيجَ مُقَامٍ وَ لَزِمَتْكَ النَّفَقَةُ فِي الْعِدَّةِ وَ كَانَتْ وَارِثَةً وَ لَمْ تَقْدِرْ عَلَى أَنْ تُطَلِّقَهَا إِلَّا طَلَاقَ السُّنَّةِ.
📚کافی جلد5 ص 455
ترجمه : ابان بن تغلب گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: چه بگویم هنگامی که با او( با آن خانم جهت متعه) خلوت کردم فرمود: میگویی :
أَتَزَوَّجُكِ مُتْعَةً عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صلی الله علیه و آله لَا وَارِثَةً وَ لَا مَوْرُوثَةً كَذَا وَ كَذَا يَوْماً وَ إِنْ شِئْتَ كَذَا وَ كَذَا سَنَةً بِكَذَا وَ كَذَا دِرْهَماً
✅ (به جای «کذا و کذا» اول تعداد روز و یا سال و به جای «کذا و کذا» دومی میزان درهم یا پول یا اجرتی که همان مهریه ازدواج موقت می باشد مشخص میگردد)
و اجرتی که با هم توافق نموده اید و هر دو راضی گشته اید را نام می بری چه کم باشد یا زیاد (فرقی نمیکند) پس هنگامیکه آن زن بگوید: «نَعَم» یعنی «بله»، به تحقیق که راضی گشته و او زن توست و تو شایسته ترین مردم به او هستی. گفتم : من خجالت می کشم که شرط ایام را ذکر کنم! امام فرمود :ضرر این کار برای تو بیشتر است! گفتم :چطور؟ فرمود :اگر تو تعداد روز و مدت آن را شرط نکنی، ازدواج، دائم می شود و نفقه دادن در مدت عده بر تو لازم می گردد و آن زن از تو ارث می برد و تو نمی توانی او را طلاق دهی مگر با طلاق سنت (یعنی مانند طلاق ازدواج دائم).
✅از آنجا که امر ازدواج بسیار مهم است لازم است که نسبت به یادگیری همه حدود آن تلاش کنیم و سپس اقدام به آن نماییم تا مبادا در حرام الهی داخل شویم.
✅نکته ای که فقط یک اشاره به آن می شود این است که در انتخاب مورد آن دقت لازم به خرج داده شود و نسبت به ازدواج با زنانی که علم داریم به صورت غيابي و بدون مراعات حدود و شرایط، طلاق گرفته اند، احتیاط و اجتناب از شبهه را مراعات نماییم، زیرا:
شُعَيْبٍ الْحَدَّادِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ رَجُلٌ مِنْ مَوَالِيكَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ قَدْ أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَ امْرَأَةً وَ قَدْ وَافَقَتْهُ وَ أَعْجَبَهُ بَعْضُ شَأْنِهَا وَ قَدْ كَانَ لَهَا زَوْجٌ فَطَلَّقَهَا عَلَى غَيْرِ السُّنَّةِ وَ قَدْ كَرِهَ أَنْ يُقْدِمَ عَلَى تَزْوِيجِهَا حَتَّى يَسْتَأْمِرَكَ فَتَكُونَ أَنْتَ تَأْمُرُهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ هُوَ الْفَرْجُ وَ أَمْرُ الْفَرْجِ شَدِيدٌ وَ مِنْهُ يَكُونُ الْوَلَدُ وَ نَحْنُ نَحْتَاطُ فَلَا يَتَزَوَّجْهَا
📚تهذیب ج7ص470
ترجمه :شعيب حداد گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم :مردی از دوستان شما به شما سلام می رساند به تحقیق که قصد دارد با زنی ازدواج کند و آن زن با او موافقت دارد و از یکی از شئون آن زن خوشش آمده است و این زن شوهر داشت و شوهرش او را بر غیر سنت طلاق داده است و ایشان خوش نداشت که اقدام به ازدواج با این زن نماید تا اینکه از شما کسب دستور نماید و شما او را به این کار دستور دهی. امام فرمود :این فَرْج است و امر فَرْج شدید است و فرزند هم از همین امر ایجاد می شود و ما #احتیاط می کنیم، پس او را به ازدواج در نیاورد.
✅ #طلاق_خلاف_سنت به طلاقی گفته می شود که بدون مراعات شروط واجب و ضروری انجام شود که نمونه مشهور آن سه طلاقه نمودن زن در یک مجلس است که در بین عامه رسم بوده است.
نظرات (0)