Loading...

سؤال 253_ آیا مورد رخصتی هم برای #سقط_جنین وجود دارد؟ (مثلا حملی که از زنا درست شده باشد)؟


✅پاسخ: به روایات زیر توجه فرمایید :

عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْمَرْأَةُ تَخَافُ الْحَبَلَ فَتَشْرَبُ الدَّوَاءَ فَتُلْقِي مَا فِي بَطْنِهَا قَالَ لَا فَقُلْتُ إِنَّمَا هُوَ نُطْفَةٌ فَقَالَ إِنَّ أَوَّلَ مَا يُخْلَقُ نُطْفَةٌ.
📚من لا یحضره الفقیه ج4ص171

ترجمه :إسحاق بن عمار گوید :به امام صادق علیه السلام گفتم :زنی از باردار شدن می ترسد پس دارویی می خورد تا آنچه در شکم دارد را بیرون بریزد. (آیا جائز است)؟ امام فرمودند :خیر، گفتم : آن نطفه ای بیش نیست! امام فرمودند : همانا اولین چیزی که خلق می شود، نطفه است.

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ امْرَأَةٍ ذَاتِ بَعْلٍ زَنَتْ فَحَمَلَتْ فَلَمَّا وَلَدَتْ قَتَلَتْ وَلَدَهَا سِرّاً فَقَالَ تُجْلَدُ مِائَةَ جَلْدَةٍ لِقَتْلِهَا وَلَدَهَا وَ تُرْجَمُ لِأَنَّهَا مُحْصَنَةٌ قَالَ وَ سَأَلْتُهُ عَنِ امْرَأَةٍ غَيْرِ ذَاتِ بَعْلٍ زَنَتْ فَحَمَلَتْ فَلَمَّا وَلَدَتْ قَتَلَتْ وَلَدَهَا سِرّاً قَالَ تُجْلَدُ مِائَةً لِأَنَّهَا زَنَتْ وَ تُجْلَدُ مِائَةً لِأَنَّهَا قَتَلَتْ وَلَدَهَا.
📚تهذیب ج10 ص46

ترجمه :محمد بن قیس گوید:از امام باقر علیه السلام در مورد #زن_شوهرداری_که_زنا_کند و (از زنا) باردار شود و وقتی بچه اش به دنیا آمد او را پنهانی به قتل برساند، سؤال کردم، امام فرمودند : به خاطر قتل فرزندش صد تازیانه به او زده می شود و سپس سنگسار می شود زیرا محصنه بوده است. و از آن حضرت در مورد #زن_بی_شوهری_که_زنا_کند و باردار شود و وقتی بچه اش به دنیا آمد او را پنهانی به قتل برساند، سؤال کردم؛ امام فرمودند :صد تازیانه به خاطر زنا به او زده می شود و صد تازیانه هم برای قتل فرزندش به او زده می شود.

عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنِ امْرَأَةٍ شَرِبَتْ دَوَاءً عَمْداً وَ هِيَ حَامِلٌ وَ لَمْ يَعْلَمْ بِذَلِكَ زَوْجُهَا فَأَلْقَتْ وَلَدَهَا قَالَ فَقَالَ إِنْ كَانَ لَهُ عَظْمٌ وَ قَدْ نَبَتَ عَلَيْهِ اللَّحْمُ عَلَيْهَا دِيَةٌ تُسَلِّمُهَا إِلَى أَبِيهِ وَ إِنْ كَانَ حِينَ طَرَحَتْهُ عَلَقَةً أَوْ مُضْغَةً فَإِنَّ عَلَيْهَا أَرْبَعِينَ دِينَاراً أَوْ غُرَّةً تُؤَدِّيهَا إِلَى أَبِيهِ
📚کافی ج7ص141

ترجمه :ابي عبيدة گوید :از امام باقر علیه السلام در مورد زن بارداری که بدون اطلاع شوهر، داروئی می خورد و فرزند خود را سقط می کند، سؤال کردم؛ امام فرمودند :اگر آن بچه استخوان دارد و بر روی آن گوشت روییده است، یک دیه کامل باید به پدر آن بچه پرداخت کند و اگر وقتی او را سقط می کند به صورت علقه یا مضغه است پس 40 دینار یا یک برده یا کنیز باید به پدر آن بچه باید تسلیم کند.

✅هیچ گونه رخصتی و در هیچ صورتی اجازه سقط جنین و یا کشتن بچه ایجاد شده از زنا و حلال در روایات شیعه وارد نشده است و علاوه بر معصیت الهی بودن این امر مذموم، احکامی در باب دیه و... در این مورد در کتب شیعه وارد شده است.

✅همچنین در ابواب دیات فقه شیعه، از نطفه و علقه و مضغه تا جنین کامل حکم دیه مشخص شده است و علاوه بر دیه انجام این کار به عنوان یک معصیت بزرگ، توبه و استغفار لازمه خود را نیز نیاز دارد.

✅کارهایی که امروزه توسط اطباء انجام می شود و جنین‌هایی که به نظر آنها دارای مشکلی هستند، سقط می کنند، از نظر روایات شیعه هیچ توجیه و رخصتی ندارد و عاملان و آمران آن در درگاه الهی مسئول هستند.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹