سؤال ۲۳۷ - اگر در #عقد_موقت ( #متعه ) هر دو نفر برای رضای خدا ، بدون مهریه راضی باشند ، آیا این عقد صحیح است؟
✅پاسخ:به روایات زیر توجه فرمایید:
عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا تَكُونُ مُتْعَةٌ إِلَّا بِأَمْرَيْنِ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ أَجْرٍ مُسَمًّى
امام صادق علیه السلام فرمود:
متعه ای (صحیح) نمی باشد ، مگر با زمان نام برده شده و اجری که مشخص و نام برده شده باشد.
📚الكافي ج۵- ص۴۵۵-
عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ مَهْرٌ مَعْلُومٌ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ.
📚تهذیب ج٧ص٢۶٢
اسماعیل بن فضل هاشمی گوید :از امام صادق علیه السلام در مورد #متعه (ازدواج موقت) سوأل کردم؛ امام فرمودند : (شروط متعه عبارتست از) :مهر مشخص و معلوم تا مدت زمان مشخص و معلوم
✅با توجه به روایات، از جمله دو روایت فوق، عقد موقت یا همان متعه دارای دو شرط کلی می باشد :یکی مدت مشخص و دیگری مهریه مشخص، و نقصان این شرایط باعث اخلال به این نوع عقد است و آن را از حالت ازدواج موقت خارج می کند و لذا ناگزیر باید مهریه ای در بین باشد.
✅در مورد حد مهریه و اجرت در عقد موقت حتما به سؤال ٢٣٣ کانال رجوع شود.
#عقد_موقت_بدون_مهریه
#شروط_متعه
نظرات (0)