Loading...

سؤال ٢٣۵- اگر #مسافر به شهری وارد شود ولی مشخص نیست چند روز در آن شهر اقامت دارد حکم #نماز و #روزه او چیست؟


پاسخ : به روایت زیر توجه فرمایید :

مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: إِذَا دَخَلْتَ بَلَداً وَ أَنْتَ تُرِيدُ الْمُقَامَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ فَأَتِمَّ الصَّلَاةَ حِينَ تَقْدَمُ وَ إِنْ أَرَدْتَ الْمُقَامَ دُونَ الْعَشَرَةِ فَقَصِّرْ وَ إِنْ أَقَمْتَ تَقُولُ غَداً أَخْرُجُ أَوْ بَعْدَ غَدٍ وَ لَمْ تُجْمِعْ عَلَى عَشَرَةٍ فَقَصِّرْ مَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ شَهْرٍ فَإِذَا تَمَّ الشَّهْرُ فَأَتِمَّ الصَّلَاةَ قَالَ قُلْتُ: إِنْ دَخَلْتُ بَلَداً أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ- وَ لَسْتُ أُرِيدُ أَنْ أُقِيمَ عَشْراً قَالَ قَصِّرْ وَ أَفْطِرْ قُلْتُ فَإِنْ مَكَثْتُ كَذَلِكَ أَقُولُ: غَداً أَوْ بَعْدَ غَدٍ فَأُفْطِرُ الشَّهْرَ كُلَّهُ وَ أُقَصِّرُ قَالَ نَعَمْ هَذَا وَاحِدٌ إِذَا قَصَّرْتَ أَفْطَرْتَ وَ إِذَا أَفْطَرْتَ قَصَّرْتَ

📚من لا یحضره الفقیه ج١ص۴٣٧


ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :وقتی به شهری وارد شدی و قصد داری (حداقل) ده روز در آن شهر اقامت نمایی، از همان وقت ورود به آن شهر نماز را تمام بخوان و اگر قصد داری کمتر از ده روز در آن شهر اقامت نمایی، نماز را شکسته بخوان ولی اگر در آن شهر ماندی و می گوئی فردا می روم یا پس فردا (و مشخص نیست که چقدر آنجا می مانی) و بر ده روز ماندن در آنجا اجماع و یقین نداری، نماز را تا یک ماه شکسته بخوان و وقتی یک ماه تمام شد از آن به بعد نماز را تمام بخوان. راوی گوید : من گفتم : اگر من در اولین روز ماه رمضان وارد آن شهر شدم و قصد ماندن ده روز را ندارم (چه کنم؟) فرمود :نماز را شکسته بخوان و روزه را هم افطار کن. گفتم :اگر من همین طور ماندم و می گویم یا فردا می روم و یا پس از فردا (و میزان ماندنم مشخص نبود) آیا همه ماه رمضان را افطار کنم و نماز را شکسته بخوانم؟ فرمود :بله، این دو مورد یکی است:وقتی نماز را شکسته بخوانی روزه را هم افطار می کنی و وقتی روزه را افطار کنی نماز را هم شکسته می خوانی.

✅با توجه به روایت فوق کسی که وارد شهری می شود و امر او مشخص نیست که تا چه زمانی در آن شهر می ماند و یقین به ماندن ده روز هم ندارد، تا یک ماه نماز او شکسته است و روزه او هم افطار است و اگر بیشتر از یک ماه بماند نماز و روزه او تمام می شود. مانند کسی که مثلا برای دریافت طلب خود یا انجام کاری به شهری می رود ولی مشخص نیست که این کار یک روز طول بکشد یا دو روز یا بیشتر زمان ببرد. چنین شخصی تا یک ماه نماز و روزه او شکسته است و اگر بعد از سی روز باز هم در آن مکان ماند، نماز و روزه او کامل است.

✅به حدیث زیر هم توجه فرمایید :

عَنْ أَبِي أَيُّوبَ قَالَ: سَأَلَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ أَنَا أَسْمَعُ عَنِ الْمُسَافِرِ إِنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِإِقَامَةِ عَشَرَةِ أَيَّامٍ قَالَ فَلْيُتِمَّ الصَّلَاةَ فَإِنْ لَمْ يَدْرِ مَا يُقِيمُ يَوْماً أَوْ أَكْثَرَ فَلْيَعُدَّ ثَلَاثِينَ يَوْماً ثُمَّ لْيُتِمَّ وَ إِنْ كَانَ أَقَامَ يَوْماً أَوْ صَلَاةً وَاحِدَةً

ترجمه :ابی ایوب گوید :محمد بن مسلم در حالیکه من هم می شنیدم از امام صادق علیه السلام پرسید :اگر #مسافر در فکر و نیت خود داشته باشد که ده روز اقامت کند (چه کند)؟ فرمود :نماز را تمام بخواند و اگر نمی داند که چقدر اقامت می کند، یک روز یا بیشتر، سی روز بشمارد و سپس نماز را تمام بخواند.

✅ماه قمری گاهی اوقات سی روز است و گاهی اوقات بیست و نه روز می باشد. و با توجه به حدیث فوق آنچه در روایت اول آمده است که بعد از یک ماه نماز او تمام است، سی روز ملاک می باشد و بعد از گذشتن دقیقا سی روز اگر باز هم در آن شهر ماندگار شد نماز و روزه اش تمام می باشد اگر چه فقط یک نماز دیگر در آن شهر باشد.

#نماز_مسافر
#روزه_مسافر
#اتمام #تقصیر

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹