Loading...

سؤال 215- آیا #الکل_صنعتی نجس است؟


✅پاسخ: آنچه مشهور است این است که: الكلی كه در صنعت‏ به كار گرفته می‌شود، از لحاظ ماهیت، هیچ‏ تفاوتی با الكل طبی یا سفید ندارد و هر دو همان الكل اتیلیك یا اتانول‏ می‌باشند. منتها به دلایلی نظیر گرفتن مالیات از نوشابه‏ های الكلی و یا جلوگیری از سوءاستفاده از آن‏ها، كارخانجات تولید كننده الكل، موادسمی، بد بوكننده (هم چون #متانول یا عرق چوب) و مواد رنگین‏ كننده (مانند #پریدین) به آن مى افزایند و برای همین این الکلها احیانا کشنده و کور کننده هستند. همچنین ثابت است که #اتانول به عنوان یک الکل مست کننده جزو مسکرات می باشد و صرف اینکه با مواد دیگر مخلوط شود تا از آن سوءاستفاده نشود،نجاست آن تغییر نمی کند.به روایات زیر توجه فرمائید:



عَنْ أَبِی إِبْرَاهِیمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یُحَرِّمِ الْخَمْرَ لِاسْمِهَا وَ لَکِنْ حَرَّمَهَا لِعَاقِبَتِهَا فَمَا فَعَلَ فِعْلَ الْخَمْرِ فَهُوَ خَمْرٌ

📚کافی ج ۶ ص۴١٢

امام کاظم علیه السلام فرمود :همانا خداوند عزوجل خمر را به خاطر اسمش حرام نکرده است بلکه آن را به خاطر عاقبت و نتیجه آن حرام نموده است؛ پس هر چیزی که کار خمر را انجام دهد(باعث مستی و سکر و زوال عقل شود) خمر می باشد.


عَنْ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَا تُصَلِّ فِی بَیْتٍ فِیهِ خَمْرٌ وَ لَا مُسْکِرٌ لِأَنَّ الْمَلَائِکَةَ لَا تَدْخُلُهُ وَ لَا تُصَلِّ فِی ثَوْبٍ قَدْ أَصَابَهُ خَمْرٌ أَوْ مُسْکِرٌ حَتَّی یُغْسَلَ

📚تهذیب ج١ص٢٧٨

امام صادق علیه السلام فرمود :در اتاقی که #خمر یا هر شراب مست کننده وجود دارد نماز نخوان زیرا ملائکه به چنین اتاقی داخل نمی شوند و در لباسی که خمر یا هر نوشیدنی مست کننده دیگر به آن رسیده است نماز نخوان تا اینکه آن را بشوئی.


عَنْ یُونُسَ عَنْ بَعْضِ مَنْ رَوَاهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ إِذَا أَصَابَ ثَوْبَکَ خَمْرٌ أَوْ نَبِیذٌ مُسْکِرٌ فَاغْسِلْهُ إِنْ عَرَفْتَ مَوْضِعَهُ وَ إِنْ لَمْ تَعْرِفْ مَوْضِعَهُ فَاغْسِلْهُ کُلَّهُ وَ إِنْ صَلَّیْتَ فِیهِ فَأَعِدْ صَلَاتَکَ

📚کافی ج ٣ ص۴٠۵

امام صادق علیه السلام فرمود :اگر به لباست خمر یا نبیذ مست کننده رسید، اگر جای آن را میدانی آنجا را بشوی و اگر جای آن را نمیدانی همه لباس را شستشو بده و اگر در آن نماز خوانده ای نمازت را اعاده کن.


عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فِی حَدِیثِ النَّبِیذِ قَالَ مَا یَبُلُّ الْمِیلَ یُنَجِّسُ حُبّاً مِنْ مَاءٍ یَقُولُهَا ثَلَاثاً

📚کافی ج ۶ص۴١٣

امام صادق علیه السلام در حدیث نبیذ سه بار فرمودند : آن مقدار نبیذی که میله سرمه دان را مرطوب می کند یک سبوی بزرگ آب را نجس می کند.

✅در احادیث دیگری نیز به نجس بودن خمر و نبیذ و مسکرات تصریح شده است.

✅آنچه امروزه ثابت شده است این است که «اتانول» که نوعی الکل است، خاصیت ایجاد کردن «سکر و مستی» دارد و طبق روایات فوق و احادیث دیگر، «مسکر» و «خمر» می باشد و در نتیجه «نجس» به حساب می آید و با این وصف، مخلوط شدن اتانول با مواد غیر مسکر دیگر، نجاست آن را برطرف نمی کند و طبق روایات، خوردن رقیق شده آن هم حکم خوردن مسکر و نجس را دارد.


✅نکته : اهل بیت علیهم السلام «الکل» را حرام نکرده‌اند بلکه هر چیز مست کننده و سکرآور را حرام نموده‌اند و از الکل ها که اقسام فراوانی دارند فقط آنهائی حرام و نجس است که طبق روایات فوق،کم یا زیاد آنها «سکرآور» باشد.

✅همچنین مخلوط شدن #اتانول با هر ماده دیگر از جمله رنگها و شربت های داروئی و عطرها و ادکلن ها و غیره که امروزه مرسوم است ،منجر به نجس شدن آن #رنگ یا #دارو یا #ادکلن و ... می شود.

✅ بدیهی است ماده ای که صرفاً نام آن #الکل باشد ولی به هیچ وجه سکر آور نباشد و با ماده مسکر هم مخلوط نشده باشد و وجه دیگری هم برای نجس بودن آن از لحاظ شرعی ثابت نباشد،مشمول موارد فوق و نجس بودن نمی شود.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹