Loading...

#سوال_1268_ آیا رفتن زنان به تشییع جنازه نهی شده است؟




✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ زَیْدٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنِ النَّبِیِّ فِی حَدِیثِ الْمَنَاهِی أَنَّهُ نَهَی عَنِ اتِّبَاعِ النِّسَاءِ الْجَنَائِزَ.

📚 الفقیه ج۴ص۵

امام صادق صلوات اللَّه علیه از اجدادش روایت نموده است که رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در حدیث مناهی از اینکه زنان به دنبال جنازه بروند نهی فرمود!



2⃣ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو وَ أَنَسِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ جَمِیعاً عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ فِی وَصِیَّتِهِ لِعَلِیٍّ قَالَ: لَیْسَ عَلَی النِّسَاءِ عِیَادَةُ مَرِیضٍ وَ لَا اتِّبَاعُ جَنَازَةٍ وَ لَا تُقِیمُ عِنْدَ الْقَبْرِ.

📚 الفقیه ج۴ص۳۶۴

امام صادق صلوات اللَّه علیه از اجدادش روایت نموده است که رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : عیادت بیمار و تشییع جنازه بر عهده‌ی زنان نیست و نزد قبر اقامت نمی کند!



3⃣عَنْ أَبِی الْمَغْرَاءِ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَیْسَ یَنْبَغِی لِلْمَرْأَةِ الشَّابَّةِ أَنْ تَخْرُجَ إِلَی الْجِنَازَةِ تُصَلِّی عَلَیْهَا إِلَّا أَنْ تَکُونَ امْرَأَةً قَدْ دَخَلَتْ فِی السِّنِّ

📚 التهذیب ج۳ص ۳۳۳

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : برای زن جوان سزاوار نیست که به سوی جنازه بیرون بیاید و بر آن نماز بخواند، مگر اینکه زنی باشد که وارد سن شده باشد!


4⃣عَنْ یَزِیدَ بْنِ خَلِیفَةَ الْخَوْلَانِیِّ وَ هُوَ یَزِیدُ بْنُ خَلِیفَةَ الْحَارِثِیُّ قَالَ: سَأَلَ عِیسَی بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ أَنَا حَاضِرٌ فَقَالَ تَخْرُجُ النِّسَاءُ إِلَی الْجَنَازَةِ وَ کَانَ مُتَّکِئاً فَاسْتَوَی جَالِساً ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْفَاسِقَ عَلَیْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ آوَی عَمَّهُ الْمُغِیرَةَ بْنَ أَبِی الْعَاصِ وَ کَانَ مِمَّنْ هَدَرَ رَسُولُ اللَّهِ دَمَهُ... ثُمَّ ذَکَرَ حَدِیثَ وَفَاةِ زَوْجَةِ عُثْمَانَ بِطُولِهِ إِلَی أَنْ قَالَ وَ خَرَجَتْ فَاطِمَةُ وَ نِسَاءُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُهَاجِرِینَ فَصَلَّیْنَ عَلَی الْجِنَازَةِ.

📚 الکافی ج۳ص۲۵۱

یزید بن خلیفه گوید : عیسی بن عبدالله در حضور من از امام صادق صلوات اللَّه علیه سؤال کرد و گفت : آیا زنان به سوی جنازه بیرون بیایند؟ امام که تکیه داده بودند راست نشستند و فرمودند : همانا فاسق (یعنی عثمان غاصب سوم) لعنة اللَّه علیه، عمویش مغیرة بن ابی العاص را پناه داد، در حالیکه او از کسانی بود که رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله او را مهدورالدم اعلام نموده بود... و سپس امام قضیه وفات زوجه عثمان را بیان فرمود، تا آنجا که فرمود : سپس فاطمه صلوات اللَّه علیها و زنان مؤمنین و مهاجرین بیرون آمدند و بر جنازه نماز خواندند!



5⃣أَحْمَدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ الطَّبْرِسِیُّ فِی الْإِحْتِجَاجِ قَالَ مِمَّا وَرَدَ مِنْ صَاحِبِ الزَّمَانِ إِلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیِّ فِی جَوَابِ مَسَائِلِهِ حَیْثُ سَأَلَهُ عَنِ الْمَرْأَةِ یَمُوتُ زَوْجُهَا هَلْ یَجُوزُ لَهَا أَنْ تَخْرُجَ فِی جَنَازَتِهِ أَمْ لَا التَّوْقِیعُ تَخْرُجُ فِی جَنَازَتِهِ

📚 الاحتجاج ص۴۸۲.

امام زمان صلوات اللَّه علیه در جواب سوالات حمیری که در مورد زنی که شوهرش می میرد سؤال کرده بود که آیا برای او جائز است که به سوی جنازه شوهرش بیرون بیاید یا خیر؟ پس توقیع آمد که : در جنازه او بیرون می رود!


✅ با توجه به روایات فوق و غیره، تشییع جنازه بر عهده زنان نیست و هر چند که از تشییع جنازه توسط زنان در روایت 1⃣ نهی شده است، ولی در روایت سوم این نهی به زنان جوان اختصاص داده شده است، ضمن اینکه در روایت 4⃣ و 5⃣ و غیره ، رخصت بیرون آمدن به سوی جنازه به صراحت رسیده است و فاطمه زهرا علیهاالسلام و زنان مؤمنین و مهاجرین برای نماز خواندن بر دختر رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله بیرون آمدند و لذا رخصت خروج زنان برای جنازه در روایات ثابت و روشن است.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹