#سوال_1136_ چه کسانی در زمان غیبت از انحراف در امان هستند؟
✅پاسخ:
1⃣عن مُوسَی بن جَعْفَر قال: إِذَا فُقِدَ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِ السَّابِعِ فَاللَّهَ اللَّهَ فی أَدْیَانِکُمْ لَا یُزِیلُکُمْ أَحَدٌ عَنْهَا یَا بُنَیَّ إِنَّهُ لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَیْبَةٍ حَتَّی یَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ کَانَ یَقُولُ بِهِ إِنَّمَا هِیَ مِحْنَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ امْتَحَنَ بِهَا خَلْقَهُ
📚کافی جلد ۱ص ۳۳۶
امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : هنگامی که پنجمین فرزند از هفتمین امام غائب شد، پس اللَّه! اللَّه! در مورد دینهایتان!، مواظب باشید که هیچ کس شما را از آن جدا نکند! ای فرزندم! قطعا و ناگزیر صاحب این أمر غیبتی خواهد داشت تا جایی که کسانی که معتقد به این أمر بودند از آن برمی گردند! همانا آن امتحانی از جانب اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ است که خلق خود را با آن آزمایش می کند!
✅ طبق روایات فراوان، بیشتر قائلان به تشیع در زمان غیبت از تشیع برمیگردند که زنگ خطر بسیار بزرگی می باشد. و البته بازگشت از تشیع می تواند به صورت غالي شدن یا رفتن در فرقه های باطل مانند فرقه اسماعیل گاطع و.... باشد.
✅اما به برخی از صفات اهل نجات در این زمان توجه فرمایید :
2⃣جابر الجعفی قال: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَر مَتَی یَکُونُ فَرَجُکُمْ فَقَال هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لَا یَکُونُ فَرَجُنَا حَتَّی تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا یَقُولُهَا ثَلَاثاً حَتَّی یَذْهَبَ الْکَدِرُ و یَبْقَی الصَّفْو
📚الغیبة طوسی ص ۳۳۹
جابر گوید : به امام باقر صلوات اللَّه گفتم : فرج شما کی خواهد بود؟ فرمود : هیهات! هیهات! فرج ما نمی شود تا اینکه شما غربال شوید و سپس باز هم غربال شوید و سپس باز هم غربال شوید (امام سه بار این را فرمود) تا آنجا که کدر و ناصاف برود و صاف و خالص و روشن بماند!
3⃣ أحمد بن إسحاق قال: دَخَلْتُ علَی أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ...وَ اللَّهِ لَیَغِیبَنَّ غَیْبَةً لَا یَنْجُو فِیهَا مِنَ التَّهْلُکَةِ إِلَّا مَنْ یُثْبِتُهُ اللَّهُ عَلَی الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ و وَفَّقَهُ لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِیلِ فَرَجِه
📚کمال الدین جلد۲ص۳۸۴
احمد بن اسحاق گوید : بر امام حسن عسکری علیه السلام وارد شدم... تا آنجا که در مورد فرزندشان امام مهدی صلوات اللَّه علیه فرمود : به اللَّه قسم! حتماً و حتماً و حتماً غیبتی خواهد داشت که در آن دوران هیچ کس از هلاکت نجات پیدا نمی کند مگر کسی که اللَّه او را بر اعتقاد به امامت او ثابت قدم بدارد و او را به #دعای برای #تعجیل_فرج او توفیق دهد!
4⃣عن الصقر بن دلف قال في حديث عن أَباجعفر محمد بن علی الرضا علیه... فَقُلْتُ لَهُ یا ابْنَ رَسُول اللَّه و لِمَ سُمِّیَ الْقَائِمَ قال لِأَنَّهُ یَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِکْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَکْثَرِ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ و لِمَ سُمِّیَ الْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ لَهُ غَیْبَةً تَکْثُرُ أَیَّامُهَا و یَطُولُ أَمَدُهَا فَیَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ و یُنْکِرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ یَسْتَهْزِئُ بِذِکْرِهِ الْجَاحِدُونَ و یَکْثُرُ فیها الْوَقَّاتُونَ و یَهْلِکُ فیها الْمُسْتَعْجِلُون و یَنْجُو فِیها الْمُسَلِّمُون
📚کمال الدین جلد۲ص۳۷۸
در حدیثی صقر بن دلف گوید : به امام جواد صلوات اللَّه علیه گفتم : به چه خاطر (امام دوازدهم) قائم نامیده می شود؟ فرمود : زیرا بعد از مردن یاد او و #ارتداد و بازگشتن اکثر معتقدان به امامت او قیام می کند. به حضرت گفتم : چرا مُنْتَظَر نامیده می شود؟ فرمود : زیرا غیبتی دارد که روزهای آن زیاد می شود و مدت آن طول می کشد، پس در این غیبت افراد مخلص، منتظر ظهور او هستند و اهل شک و ریب او را انکار می کنند و جاحدین هنگام ذکر او مسخره می کنند و وقت تعیین کنندگان (برای ظهورش) زیاد می شوند و شتاب کنندگان هلاک می شوند و #اهل_تسلیم #نجات پیدا می کنند!
5⃣عن علی بن الحسین أنه قال في حديث : إن للقائم منا غیبتین إحداهما أطول من الأخری..... و أما الأخری فیطول أمدها حتی یرجع عن هذا الأمر أکثر من یقول به فلا یثبت علیه إلا من قوی یقینه و صحت معرفته و لم یجد فی نفسه حرجا مما قضینا و سلم لنا أهل البیت
📚کمال الدین جلد۱ص۳۲۴
امام سجاد علیه السلام فرمود : همانا برای قائم ما دو غیبت است که یکی از آنها از دیگری طولانی تر است. تا آنجا که فرمود : اما غیبت دوم مدت آن طولانی می شود تا جایی که بیشتر کسانی که معتقد به او بودند از این أمر برمی گردند و بر او ثابت نمی ماند مگر کسی که #یقین او قوی است و #معرفت و شناخت او #صحیح است و از احکام ما در درون خود احساس تنگی نکند و کاملا #تسلیم ما باشد!
✅ پس خالص شدن و دعا و تقویت یقین و تصحیح معرفت و تسلیم و...از #شروط نجات است.
نظرات (0)