Loading...

#سوال_1020_ #صیغه_طلاق چگونه جاری می شود؟



✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ رَجُلٍ قَالَ لِامْرَأَتِهِ أَنْتِ عَلَيَّ حَرَامٌ أَوْ بَائِنَةٌ أَوْ بَتَّةٌ أَوْ بَرِيَّةٌ أَوْ خَلِيَّةٌ قَالَ هَذَا كُلُّهُ لَيْسَ بِشَيْ ءٍ إِنَّمَا الطَّلَاقُ أَنْ يَقُولَ لَهَا فِي قُبُلِ الْعِدَّةِ بَعْدَ مَا تَطْهُرُ مِنْ مَحِيضِهَا قَبْلَ أَنْ يُجَامِعَهَا أَنْتِ طَالِقٌ أَوِ اعْتَدِّي يُرِيدُ بِذَلِكَ الطَّلَاقَ وَ يُشْهِدَ عَلَى ذَلِكَ رَجُلَيْنِ عَدْلَيْنِ.

📚 الكافي ج۶ص۶۹

محمد بن مسلم از امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که به زوجه خود بگوید :
أَنْتِ عَلَیَّ حَرَامٌ : یعنی :تو بر من حرام هستی
یا بگوید :
(أَنْتِ) بَائِنَةٌ : یعنی تو از من بائن و جدا هستی
یا بگوید :
(أَنْتِ) بَتَّةٌ :یعنی تو بریده شده هستی!
یا بگوید :(أَنْتِ) بَرِيَّةٌ :یعنی تو جدا هستی
یا بگوید : (أَنْتِ) خَلِيَّةٌ: تو رها هستی، سؤال کرد؛ امام فرمود : تمام اینها چیزی نیست(برای طلاق اعتبار ندارد) و همانا طلاق این است که در آغاز عده،بعد از اینکه از حیضش پاک شد، قبل از اینکه با او جماع نماید، مرد به او بگوید : أَنْتِ طَالِقٌ : یعنی تو طالق هستی یا به قصد طلاق به او بگوید : عده نگه دار و دو مرد عادل بر آن شاهد بگیرد!



2⃣ محمد بن مسلم از امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که به زوجه خود بگوید :
أَنْتِ حَرَامٌ : یعنی :تو (بر من) حرام هستی
یا بگوید :
(أَنْتِ) بَائِنَةٌ : یعنی تو از من بائن و جدا هستی
یا بگوید :
(أَنْتِ) بَتَّةٌ :یعنی تو بریده شده هستی!
یا بگوید :(أَنْتِ) بَرِيَّةٌ :یعنی تو جدا هستی
یا بگوید : (أَنْتِ) خَلِيَّةٌ: تو رها هستی، سؤال کرد؛ امام فرمودند : تمام اینها چیزی نیست و همانا طلاق این است که در آغاز عده، قبل از اینکه با او جماع نماید، مرد به او بگوید : أَنْتِ طَالِقٌ : یعنی تو طالق هستی و دو مرد عادل بر آن شاهد بگیرد!

📚 المختلف ص ۵۸۵


3⃣عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَنْ رَجُلٍ كَانَتْ لَهُ امْرَأَةٌ طَهُرَتْ مِنْ مَحِيضِهَا فَجَاءَ إِلَى جَمَاعَةٍ فَقَالَ فُلَانَةُ طَالِقٌ يَقَعُ عَلَيْهَا الطَّلَاقُ وَ لَمْ يَقُلِ اشْهَدُوا قَالَ نَعَمْ.

📚 الكافي ج۶ص۷۲

احمد گوید : از ابوالحسن صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که زنی دارد که از حیضش پاک شده است، پس آن مرد به نزد جماعتی می آید و می گوید :

فُلَانَةُ طَالِقٌ

يعني : فلان زن (مثلا فاطمة) طلاق داده شده است،
آیا طلاق واقع می شود در حالیکه به آنها نگفته است شما شاهد باشید؟ فرمود : بله!



4⃣صَفْوَانَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا قَالَ: سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ طَهُرَتِ امْرَأَتُهُ مِنْ حَيْضِهَا فَقَالَ فُلَانَةُ طَالِقٌ وَ قَوْمٌ يَسْمَعُونَ كَلَامَهُ وَ لَمْ يَقُلْ لَهُمُ اشْهَدُوا أَيَقَعُ الطَّلَاقُ عَلَيْهَا قَالَ نَعَمْ هَذِهِ شَهَادَةٌ

📚كافي ج۶ص۷۲

از امام رضا صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که زنش از حیض پاک شده است، پس می گوید : فُلَانَةُ طَالِقٌ، در حالیکه گروهی سخن او را می شنوند و به آنها نمی گوید که شاهد باشید، آيا طلاق بر او وارد می شود؟ فرمود : بله، همین #شهادت است!


5⃣عَنْ زُرَارَةَ قال: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مَا تَقُولُ فِي رَجُلٍ أَحْضَرَ شَاهِدَيْنِ عَدْلَيْنِ وَ أَحْضَرَ امْرَأَتَيْنِ لَهُ وَ هُمَا طَاهِرَتَانِ مِنْ غَيْرِ جِمَاعٍ ثُمَّ قَالَ اشْهَدَا أَنَّ امْرَأَتَيَّ هَاتَيْنِ طَالِقٌ وَ هُمَا طَاهِرَتَانِ أَ يَقَعُ الطَّلَاقُ قَالَ نَعَمْ.

📚كافي ج۶ص۷۲

زرارة گوید : به امام باقر صلوات اللَّه علیه گفتم : چه می فرمایید در مورد مردی که دو شاهد عادل حاضر می کند و دو زنش را که هر دو در طهارت بدون جماع هستند حاضر می کند و سپس می گوید :
إِشْهَدَا أَنَّ امْرَأَتَيَّ هَاتَيْنِ طَالِقٌ وَ هُمَا طَاهِرَتَانِ
يعني : شما دو نفر شاهد باشید که همانا این دو زن من طالق هستند و آن دو در طُهر و پاکی هستند، آیا طلاق واقع می شود؟ فرمود : بله!


✅ از روایات فوق و غیره روشن است که برای طلاق دادن زوجه لازم‌ است که از جمله شرایط زیر حاصل باشد:

_زن در حیض نماز نباشد و در پاکی قرار داشته باشد. (البته به غیر دو مورد استثناء که در روایات آمده است)

_در آن پاکی مقاربت صورت نگرفته باشد.

_طلاق در حضور دو شاهد عادل انجام شود.

هنگام فراهم بودن شرایط فوق و سائر شرایط لازم، وقتی که مرد به قصد طلاق، خطاب به زن بگوید : «أَنْتِ طالِق» یا در حضور دو شاهد عادل برای طلاق زوجه مورد نظر که مثلا فاطمه نام دارد بگوید : «فاطمة طالق»، طلاق واقع شده است و عده زن آغاز می شود.

طلاق دو زوجه با یک صیغه نیز طبق حدیث 5⃣ جائز است.


نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹