Loading...

#سوال_990_ شخصی یقین دارد که روزه های قضا دارد ولی در تعداد آن #شک دارد. وظیفه اش چیست؟



✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣الْحَسَن بْنِ رَاشِد قال: قُلْتُ لِأَبِي عَبْداللَّه الْحَائِضُ تَقْضِي الصَّلَاةَ قَالَ لَا قُلْتُ تَقْضِي الصَّوْمَ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ مِنْ أَيْنَ جَاءَ هَذَا قَالَ إِنَّ أَوَّلَ مَنْ قَاسَ إِبْلِيسُ

📚 كافي ج۳ص۱۰۴

حسن بن راشد گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : آیا زن حائض نماز را قضا می کند؟فرمود :خیر! گفتم : روزه را قضا می کند؟ فرمود : بله! گفتم : این از کجا آمده است؟! فرمود : همانا اولین کسی که قیاس نمود ابليس بود!


2⃣عقبة بن خالد عن أَبِي عَبْداللَّه في رَجُلٍ مَرِضَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَرَأَ أَرَادَ الْحَجَّ كَيْفَ يَصْنَعُ بِقَضَاءِ الصَّوْمِ قَالَ إِذَا رَجَعَ فَلْيَصُمْهُ [فلیقضه]

📚كافي ج۴ص۱۲۱

عقبة بن خالد گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد شخصی که در ماه رمضان بیمار می شود و وقتی از بیماری عافیت یافت قصد حج دارد پرسش شد که با قضای روزه هایش چه کند؟ فرمود : وقتی بازگشت #آنها را بگیرد و قضا کند!


3⃣عبداللَّه بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْداللَّه في حَدِيثٍ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ قَدْ رَخَّصَ لِلْمُسَافِرِ فِي الْإِفْطَارِ وَ التَّقْصِيرِ وَ أَوْجَبَ عَلَيْهِ قَضَاءَ الصِّيَامِ وَ لَمْ يُوجِبْ عَلَيْهِ قَضَاءَ تَمَامِ الصَّلَاةِ وَ السُّنَّةُ لَا تُقَاسُ

📚فقيه ج۲ص۱۴۳

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا اللَّه به مسافر در مورد شکستن نماز و افطار روزه رخصت داده است و #قضاء_روزه را بر او #واجب نموده است ولی قضای تکمیل نماز را بر او واجب نکرده است و سنت قیاس نمی شود!


✅ طبق روایات متعدد، در موارد مختلفی انسان موظف است قضای روزه هایی که به خاطر ايام حیض يا بیماری يا مسافرت و غیره بر عهده او می باشد را به طور #کامل قضاء نماید.
اما اگر در تعداد آنها شک داشت، معمولاً یک حداکثری می تواند برای تعداد آنها در نظر بگیرد که با توجه به برخی از اصول کلی وارده در روایات، از جمله اصل #احتیاط و اصل #بنا_کردن_بر_یقین و به جهت عدم وجود نص خاص ،تعداد روزه ای که #یقین نماید وظیفه خود را #کامل انجام داده است قضاء می کند.
و برای آگاهی از مبنای این عمل خود به روایات زیر و امثال آن توجه می‌کند :


4⃣عَنِ الرِّضَا أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ أَخُوكَ دِينُكَ فَاحْتَطْ لِدِينِكَ بِمَا شِئْتَ

📚أمالي الطوسيّ ج۱ص۱۰۹

امام رضا صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه به کمیل بن زیاد فرمود : برادر تو دین توست، پس به آنچه خواستی برای دینت #احتیاط کن!

5⃣عبدالرحمن بن الْحَجَّاج قال: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَن عَنْ رَجُلَيْن أَصَابَا صَيْداً وَ هُمَا مُحْرِمَانِ الْجَزَاءُ بَيْنَهُمَا أَوْ عَلَى كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا جَزَاءٌ قَالَ لَا بَلْ عَلَيْهِمَا أَنْ يَجْزِيَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا الصَّيْد...فَقَال إِذَا أَصَبْتُمْ مِثْلَ هَذَا فَلَمْ تَدْرُوا فَعَلَيْكُمْ بِالاحْتِيَاطِ حَتَّى تَسْأَلُوا عَنْهُ فَتَعْلَمُوا

📚كافي ج۴ص ۳۹۱

امام کاظم علیه السلام در مورد دو نفر مُحْرِم که صیدی انجام داده بودند و نمی دانستند که آیا هر دو باید کفاره بدهند یا یکی از آنها، فرمود: وقتی به موارد #مانند این مبتلا شدید و نمی دانستید، بر شما باد به #احتیاط کردن تا در مورد آن سؤال کنید و علم پیدا کنید.


6⃣إسحاق بن عمار قال: قال لِي أَبُو الْحَسَنِ الْأَوَّلُ إِذَا شَكَكْتَ فَابْنِ عَلَى الْيَقِينِ قَالَ قُلْتُ: هَذَا أَصْلٌ قَالَ نَعَمْ

📚فقيه ج۱ص۳۵۱

اسحاق بن عمار گوید : امام کاظم صلوات اللَّه علیه به من فرمود : هنگامی که شک کردی بنا را بر یقین بگذار! گفتم : آیا این یک #اصل است؟ فرمود : بله!


6⃣زرارة عن أبي جعفر قال: لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ و لَكِنْ يَنْقُضُهُ بِيَقِينٍ آخَرَ

📚تهذيب ج1ص8

امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : هیچگاه شخص یقین را با شک نمی شکند ولی با یقین دیگری آن را می شکند!


7⃣عنوان الْبَصْرِي عن أبي عبداللَّه جعفر بن محمد يقول فيه...إِيَّاكَ أَنْ تَعْمَلَ بِرَأْيِكَ شَيْئاً و خُذْ بِالاحْتِيَاطِ في جَمِيعِ أُمُورِكَ ما تَجِدُ إِلَيْهِ سَبِيلًا

📚وسائل الشیعه ج27 ص 171

امام صادق صلوات اللَّه علیه به عنوان بصری فرمود :...و بپرهیز از اینکه به چیزی از رأي و نظر خود عمل نمائی و در همه امورت که به سوی احتیاط راهی می یابی به #احتیاط عمل کن!


✅ پس به تعدادی که یقین کند وظیفه خود را #کامل انجام داده است روزه می گیرد و لذا مقدار حداکثر را انتخاب می کند و روزه می گیرد. إن شاءالله

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹