Loading...

سوال ١٢٧-آیا نوشیدنی هایی مثل دلستر ، ماءالشعیر، کوکا کولا....... که در بازار عرضه می شود، نوشیدن آن آزاد است؟


✅پاسخ :اگر چه تا زمانی که ثابت و یقین حاصل نشود که یک نوشیدنی ساخته شده توسط یک شرکت مشکل دارد نمی توان نام حرام بر آن نهاد ولی در باب نوشیدنی ساخته شده، مثل دلستر و ماءالشعیر و کوکاکولا و... باید به چند حدیث زیر کاملا دقت شود که با چه معیاری می توان نوشیدنی های ساخته شده با فرآیند خاص را، بدون آگاهی از مواد و طرز تولید آن استفاده نمود:

عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْمُسْلِمِ الْعَارِفِ یَدْخُلُ بَیْتَ أَخِیهِ فَیَسْقِیهِ النَّبِیذَ أَوِ الشَّرَابَ لَا یَعْرِفُهُ هَلْ یَصْلُحُ لَهُ شُرْبُهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَسْأَلَهُ عَنْهُ فَقَالَ إِذَا کَانَ مُسْلِماً عَارِفاً فَاشْرَبْ مَا أَتَاکَ بِهِ إِلَّا أَنْ تُنْکِرَهُ
📚قرب الاسناد ص۴١٢

ترجمه :علی بن جعفر گوید از موسی بن جعفر علیه السلام پرسیدم:مسلمان اهل شناخت و معرفت به خانه بردارش وارد می شود و ایشان به او نبیذ یا نوشیدنی ناشناسی می نوشاند آیا صلاح است که بدون آنکه در مورد آن نوشیدنی از برادرش پرسش کند، آنرا بنوشد؟ امام فرمودند :در صورتی که آن شخص، مسلمانی اهل معرفت و شناخت است (بدون سوال) هر چه برایت آورد، آن را بنوش مگر اینکه او را نشناسی.

عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَکْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی یَعْفُورٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ إِذَا شَرِبَ الرَّجُلُ النَّبِیذَ الْمَخْمُورَ فَلَا تَجُوزُ شَهَادَتُهُ فِی شَیْ ءٍ مِنَ الْأَشْرِبَةِ وَ إِنْ کَانَ یَصِفُ مَا تَصِفُونَ
📚کافی ج ۶ص۴٢١

ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :وقتی مردی نبیذ مخمور و سکر آور می نوشد، دیگر شهادت دادن او در مورد هیچ نوشیدنی جائز و قابل قبول نیست اگر چه به آنچه شما وصف میکنید معتقد باشد(دوازده امامی باشد)

بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِیدٍ عَنْ مُصَدِّقٍ عَنْ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ فِی حَدِیثٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ یَأْتِی بِالشَّرَابِ فَیَقُولُ هَذَا مَطْبُوخٌ عَلَی الثُّلُثِ قَالَ إِنْ کَانَ مُسْلِماً وَرِعاً مُؤْمِناً فَلَا بَأْسَ أَنْ یُشْرَبَ
📚تهذیب ج٩ص١١۶

ترجمه:عمار گوید:از امام صادق علیه السلام در مورد شخصی که یک نوشیدنی می آورد و می گوید این نوشیدنی بر حسب یک سوم طبخ شده است(ثلثان شده است) سوال شد؛ امام فرمودند:اگر آن شخص مسلمان با ورع و مومن و پرهیزکار است اشکال ندارد که آن نوشیده شود.

وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یُصَلِّی إِلَی الْقِبْلَةِ لَا یُوثَقُ بِهِ أَتَی بِشَرَابٍ یَزْعُمُ أَنَّهُ عَلَی الثُّلُثِ فَیَحِلُّ شُرْبُهُ قَالَ لَا یُصَدَّقُ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مُسْلِماً عَارِفاً
📚تهذیب ج ٩ص ١٢٣

ترجمه:علی بن جعفر گوید: از برادرم موسی بن جعفر علیه السلام پرسیدم مردی از اهل قبله(مسلمان) که مورد اطمینان نیست یک نوشیدنی می آورد و می پندارد ثلثان شده است آیا نوشیدن آن حلال است؟ امام فرمودند :او را نباید تصدیق نمود مگر اینکه مسلمان اهل معرفت و شناخت باشد.

با توجه به چند حدیث فوق، نوشیدنی تولید شده در شرکت ها، یا باید مسئولین آن، اشخاص مسلمان و مومن با ورع و اهل شناخت و معرفت باشند و یا یقین حاصل شود که با موازین شرعی و ترکیبات حلال تهیه شده است و داشتن آرم بین المللی «حلال» برای جواز نوشیدن آن کفایت نمی کند بلکه یا علم و یقین به مواد و طرز تهیه آن و یا تحویل گرفتن آن از مسلمانان مومن با ورع و اهل شناخت و معرفت.

مجددا یاد آور می شویم اینکه ما یک نوشیدنی مجهول را از نوشیدن آن به خاطر عدم اطمینان به سازنده و یا عدم آگاهی به مواد و طرز تولید آن از خوردنش اجتناب می کنیم، دلیل بر حرام نامیدن آن نیست بلکه به دستور اهل بیت علیهم السلام مشروبات مجهول را نمی نوشیم تا از راه‌های شرعی به آن یقین نمائیم.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹