#سوال_942_ نعوذ بالله، لواط موجب حرمت ازدواج با چه کسانی می شود؟
1⃣ابْنِ أَبِي عُمَیر عَن بَعْض أَصْحَابِنَا عَن أَبِي عَبْداللَّه فِي رَجُلٍ يَعْبَثُ بِالْغُلَامِ قَالَ إِذَا أَوْقَبَ حَرُمَتْ عَلَيْهِ ابْنَتُهُ و أُخْتُهُ
📚كافي ج۵ص۴۱۷
امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که با پسر بچه ای بازی کند فرمود : در صورتی که #دخول انجام دهد، (ازدواج با) دختر و خواهر او (یعنی مفعول) بر او (یعنی بر فاعل) #حرام می شود!
2⃣حماد بنِ عثمان قال: قُلْتُ لِأَبِي عَبْداللَّه رَجُلٌ أَتَى غُلَاماً أَ تَحِلُّ لَهُ أُخْتُهُ قَالَ فَقَال إِنْ كَانَ ثَقَبَ فَلَا
📚كافي ج۵ص۴۱۷
حماد بن عثمان گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : مردی به سراغ پسر بچه ای می رود، آیا (ازدواج) با خواهرش برای او حلال است؟ فرمود : اگر #دخول (در دُبُر) کند، پس خير!
3⃣روی عن أَبِي عَبْداللَّه في رَجُلٍ لَعِبَ بِغُلَامٍ قال إِذَا أَوْقَبَ لَمْ تَحِلَّ لَهُ أُخْتُهُ أَبَداً
📚عقاب الأعمال ص۳۱۶
امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که با پسربچه ای بازی کند فرمود : در صورتی که #دخول انجام دهد خواهر او برای او برای همیشه حلال نیست!
4⃣عن أَبِي عَبْداللَّه فِي رَجُلٍ لَعِبَ بِغُلَامٍ هَلْ تَحِلُّ لَهُ أُمُّهُ قَالَ إِنْ كَانَ ثَقَبَ فَلَا
📚تهذيب ج۷ص۳۱۰
از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که با پسربچه ای بازی کند سؤال شد که آیا ازدواج با مادر او برای (فاعل) حلال است؟ فرمود : اگر #دخول کند خير!
5⃣ابن أَبِی عُمَیْر عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِه عن أَبِي عَبْداللَّه فِي رَجُلٍ يَأْتِي أَخَا امْرَأَتِهِ فَقَالَ إِذَا أَوْقَبَهُ فَقَدْ حَرُمَتْ عَلَيْهِ الْمَرْأَةُ
📚كافي ج۵ص۴۱۸
امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که به برادرِ زنِ خود نزدیک شود فرمود : اگر به او #دخول کند، زن بر او #حرام می گردد!
6⃣موسى بن سعدان عن بعض رجاله قَالَ: كُنْتُ عِنْد أَبِي عَبْداللَّه فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مَا تَرَى فِي شَابَّيْنِ كَانَا مُضطجعین فَوُلِدَ لِهَذَا غُلَامٌ و لِلْآخَرِ جَارِيَةٌ أَيَتَزَوَّجُ ابْنُ هَذَا ابْنَةَ هَذَا قَالَ فَقَالَ نَعَمْ سُبْحَانَ اللَّهِ لِمَ لَا يَحِلُّ فَقَالَ إِنَّهُ كَانَ صَدِيقاً لَهُ قَالَ فَقَالَ وَ إِنْ كَانَ فَلَا بَأْسَ قَالَ فَإِنَّهُ كَانَ يَفْعَلُ بِهِ قَالَ فَأَعْرَضَ بِوَجْهِهِ ثُمَّ أَجَابَهُ و هُوَ مُسْتَتِرٌ بِذِرَاعِهِ فَقَالَ إِنْ كَانَ الَّذِي كَانَ مِنْهُ دُونَ الْإِيقَابِ فَلَا بَأْسَ أَنْ يَتَزَوَّجَ و إِنْ كَانَ قَدْ أَوْقَبَ فَلَا يَحِلُّ لَهُ أَنْ يَتَزَوَّجَ
📚كافي ج۵ص۴۱۷
در حدیث فوق،از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد دو جوانی که هم خوابی داشته اند و بعداً برای یکی از آنها پسر و برای دیگری دختر متولد می شود سؤال شد که آیا می توانند فرزندان آنها با هم ازدواج کنند؟ امام فرمود : اگر برنامهی بین آنها کمتر و غیر از #دخول بوده است اشکالی ندارد که ازدواج کنند و اگر دخول کرده است برای او حلال نیست که ازدواج کند!
✅ طبق روایات فوق و غیره، اگر نعوذ بالله مردی با پسری مرتکب لواط به صورت دخول در دبر گردد، #خواهر و #دختر و #مادر آن شخصِ مفعول بر فاعل حرام ابدی می شوند و نیز طبق روایت 6⃣، ازدواج فرزندان دو مردی که در گذشته هم خوابیِ به همراه دخول داشته اند با هم حلال نیست.
✅حد خاصی برای دخول در روایات معین نشده است و هر مقداری از دخول را شامل می شود.
✅به روایت زیر نیز توجه فرمایید :
7⃣زرارة عن أبا جَعْفَرٍ في حديث إِنَّ الْحَرَامَ لَا يُفْسِدُ الْحَلَالَ و لَا يُحَرِّمُهُ
📚كافي ج۵ص۴۱۶
امام باقر صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند : همانا حرام، حلال را فاسد نمی کند و آن را حرام نمی کند!
✅طبق اصل کلی فوق که در روایات مختلفی وارد شده است و طبق ظاهر روایات مذکور، اگر دخول در دُبُر، بعد از عقد صورت گیرد،دلیلی بر حرام شدن و فاسد شدن عقد سابق نمی شود و حرمت ابدی ازدواج فاعل با دختر و مادر مفعول در صورتی است که این أمر قبل از عقد آنها صورت گیرد ولی طبق روایت 5⃣، اگر دخول با برادرِ زن باشد، حتی بعد از عقد هم موجب حرام شدن آن زن بر آن مرد می شود.
✅ کسانی هم که ندانسته با چنین زنانی که بر آنها حرام ابدی بوده اند ازدواج نموده اند، هیچ راهی جز #جدایی_فوری برای آنها نیست.
✅مضمون روایات این موضوع، حرمت دختر و خواهر و مادر مفعول بر فاعل است و دختر و خواهر و مادر فاعل بر مفعول حرام نشده است.
✅بدیهی است که در صورت عدم دخول، حرمت ازدواج حاصل نمی شود ولی شناعت شدید آن در جای خود باقی است.
✅ مباحثی در مورد بالغ و نابالغ بودن طرفين لواط مطرح شده است، ولی به خاطر توصیه اهل بیت علیهم السلام به #احتیاط، خصوصاً در أمر ازدواج، لازم است در کلیه موارد آن از ازدواج اجتناب شود.
نظرات (0)