#سوال_901_ آیا راه رفتن در یک لنگه #کفش نهی شده است؟
✅پاسخ:
1⃣عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قَالَ: لَا تَمْشِ فِي حِذَاءٍ وَاحِدٍ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّهُ إِنْ أَصَابَكَ مَسٌّ مِنَ الشَّيْطَانِ لَمْ يَكَدْ يُفَارِقُكَ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ
📚كافي ج۶ص۴۶۷
حلبی گوید : امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : در یک لنگه نعلین راه مرو! گفتم : چرا؟! فرمود : زیرا اگر جنون از شیطان به تو برسد نزدیک نیست که از تو جدا گردد مگر آنچه اللَّه بخواهد!
2⃣عَنْ أَبِی الْحَسَن مُوسَی قَالَ: ثَلَاثَةٌ یُتَخَوَّفُ مِنْهَا الْجُنُونُ التَّغَوُّطُ بَیْنَ الْقُبُورِ وَ الْمَشْیُ فِی خُفٍّ وَاحِدٍ وَ الرَّجُلُ یَنَامُ وَحْدَهُ
📚كافي ج6ص234
امام کاظم صلوات اللَّه علیه فرمود : سه چیز است که از دیوانه شدن در مورد آنها ترسیده می شود : غائط نمودن در بین قبرها و راه رفتن در يک لنگه کفش و شخصی که تنها می خوابد!
(غائط : مدفوع)
3⃣عن محمد بن مسلم عن أحدهما أنه قال لا تشرب وأنت قائم ولا تبل فی ماء نقیع و لا تطف بقبر ولا تخل فی بیت وحدک ولا تمش فی نعل واحدة فان الشیطان أسرع ما یکون إلی العبد إذا کان علی بعض هذه الأحوال وقال إنه ما أصاب أحدا شئ علی هذه الحال فکاد ان یفارقه الا یشاء الله
📚كافي ج6ص234
محمد بن مسلم از یکی از دو امام صادق یا امام باقر صلوات اللَّه علیهما روایت نموده است که فرمودند : در حال ایستاده چیزی ننوش و در آب راکد بول نکن و بر روی قبر غائط نکن و در اتاق تنها خلوت نکن و در #یک_لنگه_نعلین راه مرو زیرا شیطان سریعترین حالتی که به انسان دارد وقتی است که در یکی از این حالات باشد و فرمود : هیچ کس در این حالات چیزی به او نمی رسد که نزدیک باشد از او جدا شود مگر اینکه اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ بخواهد!
4⃣عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ فِي حَدِيثِ الْمَنَاهِي قَالَ : نَهَى رَسُولُ اللَّهِ أَنْ يَمْشِيَ الرَّجُلُ فِي فَرْدِ نَعْلٍ وَ أَنْ يَتَنَعَّلَ وَ هُوَ قَائِمٌ
📚فقيه ج۴ص۴
امام صادق صلوات اللَّه علیه از اجدادش از رسول اللّه صلی الله علیه و آله در حدیث مناهی نهی فرمودند که شخص در یک لنگه نعلین راه برود و نیز از اینکه در حال ایستاده نعلین بپوشد نهی فرمودند!
5⃣یعقوب السراج قال کنا نمشی مع أبی عبد الله و هو یرید أن یعزی ذا قرابة له بمولود له فانقطع شسع نعل أبی عبدالله فتناول نعله من رجله ثم مشی حافیا فنظر الیه ابن أبی یعفور فخلع نعل نفسه من رجله وخلع الشسع منها و ناوله أبا عبدالله فأعرض عنه کهیئة المغضب ثم أبی أن یقبله ثم قال ألا إن صاحب المصیبة أولی بالصبر علیها فمشی حافیا حتی دخل علی الرجل الذی أتاه لیعزیه
📚كافي ج۶ص۴۶۴
یعقوب سراج گوید : ما همراه امام صادق صلوات اللَّه علیه راه می رفتیم و امام قصد تسلیت گفتن به یکی از اقوام خود برای از دست رفتن فرزندش را داشت، پس بند نعل امام صادق صلوات اللَّه علیه برید. حضرت نعل خود را از پایشان درآوردند و پابرهنه راه رفتند!
عبدالله بن ابی یعفور امام را دید و نعل خود را از پا درآورد و بند آن را خارج کرد و به امام علیه السلام داد!
امام مانند شخص خشمناک از او اعراض نمودند و از پذیرش آن ابا نمودند!
سپس فرمودند : همانا صاحب مصیبت به صبر بر آن سزاوارتر است، پس با همان پای برهنه راه رفتند تا اینکه بر آن مردی که نزدش رفته بودند تا به او تسليت بگویند وارد شدند!
6⃣عَنْ أَبِي عَبْداللَّه عَنْ عَلِيٍّ أَنَّهُ كَانَ يَمْشِي فِي نَعْلٍ وَاحِدَةٍ وَ يُصْلِحُ الْأُخْرَى لَا يَرَى بِذَلِكَ بَأْساً
📚كافي ج۶ص۴۶۸
امام صادق صلی اللَّه علیه فرمود : علي (صلوات اللَّه علیه) در یک لنگه نعل راه می رفتند در حالیکه داشتند نعل دیگر را اصلاح و درست می کردند و به این کار اشکالی نمی دیدند!
7⃣مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ رُوِيَ... وَ الْحَاجُّ إِذَا انْقَطَعَ شِسْعُ نَعْلِهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَوَابَ مَا بَيْنَ مَشْيِهِ حَافِياً إِلَى مُنْتَعِلٍ
📚فقيه ج۲ص۲۱۸
شيخ صدوق گوید: روایت شده است : وقتی بند نعل حج گذارنده می بُرَد، اللَّه ثواب راه رفتن او در مدت مابین پابرهنه رفتن تا با نعل رفتن را می نویسد!
✅ از روایات فوق و غیره روشن است که راه رفتن در یک لنگه #نعل که پا افزاری است که دارای یک کفه و دو بند (چیزی شبیه دمپایی های انگشتی امروزی است) و راه رفتن در یک لنگه #حذاء که نوعی نعلین است و راه رفتن در یک لنگه #خف (خُف) که پا افزاری است که روی پا را می پوشاند نهی شده است و برای انجام دهنده این کار خوف این هست که جنونی از جانب شیطان به او برسد و دیگر او را رها نکند مگر اینکه اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ بخواهد.
البته در حالتی که نعل شخص خراب شده باشد و آن را درآورده است تا آن را درست کند، راه رفتن در یک لنگه نعل رخصت داده شده است.
نظرات (0)