Loading...

#سوال_900_ آیا زنی که تمکین ندارد می‌تواند مهریه خود را طلب نماید و آیا عدم تمکین موجب سقوط مهریه می شود؟



✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :


1⃣الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَار عَنْ أَبِي عَبْداللَّه فِي الرَّجُلِ يَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ وَ لَا يَجْعَلُ فِي نَفْسِهِ أَنْ يُعْطِيَهَا مَهْرَهَا فَهُوَ زِنًا

📚كافي ج۵ص۳۸۳

امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که زنی را به ازدواج درمی آورد و در نفس خود قرار نمی دهد که مهریه او را به او عطا کند فرمود : این #زنا می باشد!


2⃣عَنْ أَبِي عَبْداللَّه قال: مَنْ أَمْهَرَ مَهْراً ثُمَّ لَا يَنْوِي قَضَاءَهُ كَانَ بِمَنْزِلَةِ السَّارِق

📚كافي ج۵ص۳۸۳

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که مهریه ای قرار دهد و ادای آن در نیت او نباشد به منزله سارق و دزد است!


3⃣ قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ إِنَّ أَحَقَّ الشُّرُوطِ أَنْ يُوفَى بِهِا مَا اسْتَحْلَلْتُمْ بِهِ الْفُرُوجَ

📚فقيه ج۳ص۳۹۹

امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمود : همانا سزاوارترین شروطی که باید به آن وفا شود، آن چیزی است که به وسیله آن فروج را حلال نموده اید (یعنی مهریه)!


4⃣إِسْمَاعِيلَ بْنِ كَثِيرِ بْنِ بَسَّام قال: قَال أَبُو عَبْدِ اللَّهِ السُّرَّاقُ ثَلَاثَةٌ مَانِعُ الزَّكَاةِ وَ مُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّسَاءِ وَ كَذَلِكَ مَنِ اسْتَدَانَ دَيْناً وَ لَمْ يَنْوِ قَضَاءَهُ

📚خصال ص۱۵۳

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : #سارقان_سه_دسته_هستند :

منع کننده زکات
و حلال شمرنده مهریه زنان
و همچنین کسی که قرضی می گیرد ولی نیت دادن آن را ندارد!


5⃣غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيم عَنْ أَبِي عَبْداللَّه فِي الرَّجُلِ يَتَزَوَّجُ بِعَاجِلٍ و آجِلٍ قَالَ الْآجِلُ إِلَى مَوْتٍ أَوْ فُرْقَةٍ

📚كافي ج۵ص۳۸۱

امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که با مهریه نقدی و مدت دار ازدواج می کند فرمود : مدت دار آن تا زمان مرگ یا طلاق است!


6⃣عَبْدالْحَمِيد بْنِ عَوَّاضٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْداللَّه عَنِ الرَّجُلِ يَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ فَلَا يَكُونُ عِنْدَهُ مَا يُعْطِيهَا فَيَدْخُلُ بِهَا قَالَ لَا بَأْسَ إِنَّمَا هُوَ دَيْنٌ عَلَيْهِ لَهَا

📚كافي ج۵ص۴۱۴

عبدالحميد گوید : از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که زنی را به ازدواج درمی آورد و نزد او چیزی نیست که به آن زن عطا کند پس به او دخول می کند فرمود : اشکالی ندارد، همانا این مهریه یک #بدهی برای زن بر عهده مرد است!


7⃣عُمَر بْنِ حَنْظَلَةَ قال: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ شَهْراً بِشَيْ ءٍ مُسَمًّى فَتَأْتِي بَعْضَ الشَّهْرِ و لَا تَفِي بِبَعْضٍ قَالَ يُحْبَسُ عَنْهَا مِنْ صَدَاقِهَا مِقْدَارُ مَا احْتَسَبَتْ عَنْكَ إِلَّا أَيَّامَ حَيْضِهَا فَإِنَّهَا لَهَا

📚فقيه ج۳ص۴۶۱

عمر بن حنظله گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم: زنی را با چیز معینی به عقد (موقت) یکماهه درمی آورم، پس بخشی از ماه را می‌آید و به بخشی از آن وفا نمی کند.
امام فرمودند : به مقداری که از (آمدن به نزد تو) حبس نموده است از #مهریه او حبس می شود مگر ایام حیضش که همانا آن برای اوست!


8⃣عمر بْنِ حَنْظَلَة عن أَبِي عَبْداللَّه قال: قُلْتُ لَهُ أَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ شَهْراً فَأَحْبِسُ عَنْهَا شَيْئاً فَقَالَ نَعَمْ خُذْ مِنْهَا بِقَدْرِ مَا تُخْلِفُكَ إِنْ كَانَ نِصْفَ شَهْرٍ فَالنِّصْفَ وَ إِنْ كَانَ ثُلُثاً فَالثُّلُثَ

📚كافي ج۵ص۴۶۱

عمر بن حنظله گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : زنی را به صورت یکماهه به عقد (موقت) در می آورم. آیا چیزی (از مهریه اش را) از او حبس نمایم؟ فرمود : بله، به مقداری که با تو خُلف می کند از او بگیر، اگر #نیمی از ماه است نیمی از آن (مهریه) و اگر #یک_سوم است پس یک سوم (مهریه)!


9⃣عن أَبِي عبداللَّه قال: قال رَسُولُ اللَّهِ أَيُّمَا امْرَأَةٍ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا بِغَيْرِ إِذْنِ زَوْجِهَا فَلَا نَفَقَةَ لَهَا حَتَّى تَرْجِعَ

📚كافي ج۵ص۵۱۴

امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللّه صلی الله علیه و آله فرمودند : هر زنی که بدون اذن شوهر از خانه خارج شود، پس #نفقه ای برای او نیست تا اینکه بازگردد!


✅ از روایات فوق و روایات حکم مهریه در مبحث خلع و مبارات و غیره روشن است که نشوز و عدم تمکین زن موجب سقوط مهریه و عدم جواز طلب مهریه توسط زن نمی شود و مهریه یک بدهی بر عهده‌ مرد می باشد که موظف به پرداخت آن می باشد و تنها نفقه است که در صورت عدم تمکین مثل خروج بدون اجازه زن از منزل و مانند آن ساقط می شود.
البته در عقد موقت اگر زن نسبت به آمدن در ایامی که شرط کرده است تخلف ورزد، شوهر او به مقدار تخلف او از مهریه اش کم می کند، به غیر از ایام حیض آن زن که نیامدن او جواز کسر مهریه نمی باشد.

نظرات (0)

...
نام۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹