#سؤال_794_ آیا زن می توان در عقد ازدواج شرط کند که تحت برخی شرایط #طلاق در دست او باشد؟
✅پاسخ : به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ أَنَّهُ قَضَى فِي رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً وَ أَصْدَقَتْهُ هِيَ وَ اشْتَرَطَتْ عَلَيْهِ أَنَّ بِيَدِهَا الْجِمَاعَ وَ الطَّلَاقَ قَالَ خَالَفَ السُّنَّةَ وَ وُلِّيَتْ حَقّاً لَيْسَتْ بِأَهْلِهِ فَقَضَى أَنَّ عَلَيْهِ الصَّدَاقَ وَ بِيَدِهِ الْجِمَاعَ وَ الطَّلَاقَ وَ ذَلِكَ السُّنَّةُ.
📚 الفقيه ج۳ص۴۲۵
امام باقر صلوات اللَّه علیه در مورد مردی که زنی را به ازدواج درآورد و خود زن مهریه را بپردازد و آن زن بر آن مرد شرط کند که جماع و #طلاق به دست او باشد، فرمود : با سنت مخالفت کرده است و حقی که اهل آن نیست به او واگذار شده است!
پس امام حکم فرمودند که مهریه بر عهده مرد است و جماع و #طلاق نیز به دست مرد است و این سنت است!
2⃣عَنِ ابْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ: قَضَى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فِي امْرَأَةٍ تَزَوَّجَهَا رَجُلٌ وَ شَرَطَ عَلَيْهَا وَ عَلَى أَهْلِهَا إِنْ تَزَوَّجَ عَلَيْهَا امْرَأَةً أَوْ هَجَرَهَا أَوْ أَتَى عَلَيْهَا سُرِّيَّةً فَإِنَّهَا طَالِقٌ فَقَالَ شَرْطُ اللَّهِ قَبْلَ شَرْطِكُمْ إِنْ شَاءَ وَفَى بِشَرْطِهِ وَ إِنْ شَاءَ أَمْسَكَ امْرَأَتَهُ وَ نَكَحَ عَلَيْهَا وَ تَسَرَّى عَلَيْهَا وَ هَجَرَهَا إِنْ أَتَتْ بِسَبِيلِ ذَلِكَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ
📚 تفسير العيّاشيّ ج۱ص۲۴۰
امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمود : امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در مورد زنی که مردی او را به ازدواج درآورد و بر او و أهل او شرط کند که اگر زنی را بر سر او به ازدواج درآورد یا از او دوری گزید یا کنیزی بر سر او آورد، آن زن مطلقه باشد حکم نمود و فرمود : شرطِ اللَّه قبل از شرط شماست!
اگر خواست به شرط خود وفا کند (و او را طلاق دهد) و اگر خواست او را نگه دارد و زن دیگر هم بر سر او بیاورد و کنیز هم بر سر او بیاورد و اگر آن زن کاری کرد که مستحق هجرت شد از او هجرت گزیند!
اللَّه تعالی در کتابش می فرماید : «پس آنچه از زنان که برای شما طيب است، دو تا و سه تا و چهار تا به ازدواج درآورید»!
3⃣ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي رَجُلٍ قَالَ لِامْرَأَتِهِ إِنْ نَكَحْتُ عَلَيْكِ أَوْ تَسَرَّيْتُ فَهِيَ طَالِقٌ قَالَ لَيْسَ ذَلِكَ بِشَيْ ءٍ إِنَّ رَسُولَ اللَّه قَالَ مَنِ اشْتَرَطَ شَرْطاً سِوَى كِتَابِ اللَّهِ فَلَا يَجُوزُ ذَلِكَ لَهُ وَ لَا عَلَيْهِ.
📚 التهذيب ج۷ص۳۷۳
امام صادق صلوات اللَّهِ علیه در مورد مردی که به زنش بگوید : اگر زن دیگر یا کنیز بر سر تو آوردم او مطلقه است فرمود : این چیزی نیست (اعتبار ندارد)، همانا رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله فرمودند : کسی که شرطی مغایر با قرآن کرد، برای او و بر علیه او جائز نیست!
4⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: الْمُسْلِمُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ إِلَّا كُلَّ شَرْطٍ خَالَفَ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا يَجُوزُ.
📚 تهذيب ج۷ص۲۲
امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : مسلمین در نزد شروط خود هستند مگر هر شرطی که با قرآن مخالفت داشته باشد که جائز نیست!
5⃣ عَنْ هَارُون بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا تَقُولُ فِي رَجُلٍ جَعَلَ أَمْرَ امْرَأَتِهِ بِيَدِهَا قَالَ فَقَالَ لِي وَلَّى الْأَمْرَ مَنْ لَيْسَ أَهْلَهُ وَ خَالَفَ السُّنَّةَ وَ لَمْ يَجُزِ النِّكَاحُ
📚 الكافي ج6ص137
یکی از اصحاب گوید : به امام صادق صلوات اللَّه علیه گفتم : چه می فرمائید در مورد مردی که أمر زوجه خود را در دست خودش قرار می دهد؟(یعنی در عقد نکاح شرط کرده است که طلاق در دست زوجه باشد)
گوید : امام به من فرمود : أمر را به کسی که أهل آن نیست واگذار کرده است و با سنت مخالفت کرده است و نکاح جائز نیست!
✅ در روایات شیعه أمر طلاق در دست مرد قرار داده شده است و قرار دادن آن در دست زن، هر چند تحت برخی از شروط، بر خلاف سنت است و اعتباری ندارد و وفا کردن آن شرط بر مرد لازم نیست.
نظرات (0)