#سؤال_785_ #قیلوله چیست؟
✅پاسخ : «قَیْلُولَة» از نظر لغت به خواب محدوده نیمروز گفته می شود.
1⃣جعفربن مُحَمَّدٍ عن أَبِيه عن النَّبِيِّ أَنَّ أَعْرَابِيّاً أَتَاهُ فقال يا رَسُول اللَّه إِنِّي كُنْتُ رَجُلًا ذَكُوراً فَصِرْتُ نسيا فقال لَهُ رَسُولُ اللَّه لَعَلَّكَ اعْتَدْتَ الْقَائِلَةَ فَتَرَكْتَهَا قَالَ نَعَمْ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّه فَعُدْ يَرْجِعْ إِلَيْكَ حِفْظُكَ إِنْ شَاءاللَّهُ
📚قرب الإسناد ۳۴
امام باقر علیه السلام فرمود : یک اعرابی نزد رسول الله صلی الله علیه و آله آمد و گفت :من مردی یاد آورنده بودم ولی فراموشکار شده ام!
حضرت به او فرمود : شاید تو به خواب #قیلوله عادت داشتی و آن را ترک کرده ای!
او گفت :بله!
پس به او فرمود : به خواب قیلوله باز گرد تا حافظه ات به تو برگردد إن شاءالله !
2⃣وَ رُوِیَ قِیلُوا فَإِنَّ الشَّیْطَانَ لَا یَقِیلُ.
📚فقيه ج۱ص۵۰۳
صدوق گوید : روایت شده است: قیلوله کنید زیرا شیطان خواب قیلوله نمی کند!
3⃣قال الباقر النَّوْمُ أَوَّلَ النَّهَارِ خُرْقٌ و الْقَائِلَةُ نِعْمَةٌ و النَّوْمُ بَعْدَ الْعَصْرِ حُمْقٌ و النَّوْمُ بَيْنَ الْعِشَاءَيْن يَحْرِمُ الرِّزْقَ
📚فقيه ج۱ص۵۰۲
امام باقر علیه السلام فرمود : خواب اول روز جهل است و #خواب_قیلوله نعمت است و خواب بعد از عصر حماقت است و خواب بین مغرب و عشاء از رزق محروم می کند!
4⃣قال أَبوالحسن قِيلُوا فَإِنَّ اللَّهَ يُطْعِمُ الصَّائِمَ و يَسْقِيهِ فِي مَنَامِه
📚كافي ج۴ص۶۵
امام کاظم علیه السلام : #خواب_قیلوله بروید، زیرا اللَّه به شخص روزه دار در خوابش طعام می دهد و آب می نوشاند!
5⃣أَبِي عبدالله عن أبيه قال: قال رَسُولُ اللَّه تَعَاوَنُوا بِأَكْلِ السَّحُورِ عَلَى صِيَامِ النَّهَارِ و بِالنَّوْمِ عِنْدَ الْقَيْلُولَةِ عَلَى قِيَامِ اللَّيْل
📚تهذيب ج۴ص۱۹۹
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود:با خوردن سحری بر روزه روز و با خواب نیمروزی بر قیام شب کمک بگیرید!
6⃣عن جعفر بن محمد : فِي حديث طويل في مَقْتَلِ الْحُسَيْنِ إِلَى أَنْ قال ثُمَّ سَارَ حَتَّى نَزَلَ الْعُذَيْبَ فَقَالَ فِيهَا قَائِلَةَ الظُّهْرِ ثُمَّ انْتَبَهَ مِنْ نَوْمِهِ بَاكِياً فَقَالَ لَهُ ابْنُهُ مَا يُبْكِيكَ يا أَبَهْ فَقَالَ يَا بُنَيَّ إِنَّهَا سَاعَةٌ لَا تُكْذَبُ فِيهَا الرُّؤْيَا
📚أمالي الصدوق ص ۱۳۱
امام صادق علیه السلام در حدیث مقتل حسین علیه السلام فرمود : سپس امام حسین علیه السلام حرکت کرد تا اینکه در منزل عذيب فرود آمد و آنجا خواب قیلوله نیمروز خود را رفت و سپس با گریه از خواب بیدار شد!
فرزندش به او گفت : ای پدر جان، چه چیز شما را گریان نموده است؟ فرمود : ای فرزندم! این ساعتی است که رؤیا در آن دروغ در نمی آید...
7⃣عن الرِّضا في حديث قال:فَإِذَا كانَ نِصْفُ النَّهَار و تَرَكُوا ما كانوا فيه مِنَ الشُّغُلِ و هُوَ وَقْتٌ يَضَعُ النَّاسُ فِيهِ ثِيَابَهُمْ و يَسْتَرِيحُون و يَشْتَغِلُونَ بِطَعَامِهِمْ و قَيْلُولَتِهِمْ فَأَمَرَهُمْ أَنْ يَبْدَءُوا أَوَّلًا بِذِكْرِهِ و عِبَادَتِهِ فَأَوْجَبَ عَلَيْهِمُ الظُّهْرَ ثُمَّ يَتَفَرَّغُوا لِمَا أَحَبُّوا مِنْ ذَلك
📚علل الشرائع ص۲۶۳
امام رضا علیه السلام در حدیثی در مورد اوقات نماز فرمود : وقتی نیمهی روز می شود و مردم آن مشاغلی که داشتند را ترک می کنند و آن وقتی است که مردم لباسهایشان را در آن می نهند و استراحت می کنند و مشغول غذایشان و خواب قیلوله خود می شوند، پس اللَّه به آنها أمر کرده است که ابتدا به ذکر و عبادت او آغاز کنند، پس نماز ظهر را در این موقع بر آنها واجب نموده است و سپس برای آنچه از آن کارها دوست دارند فارغ گردند!
8⃣عن زرارة قال: قلت لأبي عبدالله أصوم فلا أقيل حتى تزول الشمس فإذا زالت الشمس صليت نوافلي ثم صليت الظهر ثم صليت نوافلي ثم صليت العصر ثم نمت و ذلك قبل أن يصلي الناس فقال يا زرارة إذا زالت الشمس فقد دخل الوقت و لكني أكره لك أن تتخذه وقتا دائما
📚تهذيب ج۲ص۲۴۷
زراره گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : من روزه می گیرم، پس خواب قیلوله خود را نمی روم تا اینکه زوال خورشید می شود.
پس وقتی زوال ظهر شد نوافلم را می خوانم و سپس نماز ظهر را می خوانم و سپس نوافل عصر را می خوانم و بعد از آن نماز عصر را می خوانم و سپس می خوابم و این قبل از آن است که مردم نماز بخوانند!
امام فرمود:وقتی زوال خورشید شد، وقت داخل شده است ولی من کراهت دارم که آن را وقت همیشگی قرار دهی!
✅ از روایات فوق و غیره روشن است که خواب قیلوله مورد سفارش و دارای خواصی خصوصا برای شخص روزه دار می باشد و وقت آن در حدیث 7⃣ بعد از نماز ظهر توصیه شده است، البته با توجه به معنای لغوی آن که خواب محدوده نیمروز است و اشاره برخی روایات مثل روایت 8⃣ ، شامل خواب زمان نزدیک ظهر نیز می شود.
نظرات (0)